Satsning på 11 miljoner för bättre integration

11 miljoner kronor för ökad kunskap kring integration i Kalmar län. Nu gör Regionförbundet i Kalmar län, Länsstyrelsen, Landstinget och delar av länets kommuner en gemensam satsning med start i september.

Målsättningen med satsningen är att förbättra integrationen i länet. Som en del i detta ska olika yrkesgrupper som möter utlandsfödda få utbildning och stöd under tre år. De yrkesgrupper som berörs är bl.a. lärare och skolledare, socialsekreterare, bibliotekspersonal, elevhälsoteam, fritidsledare, arbetsmarknads- och näringslivshandläggare. Även Arbetsförmedlingen, Migrationsverket, Försäkringskassan samt studieförbund, trossamfund och idrottsorganisationer kommer att bjudas in till delar av utbildningsaktiviteterna.

- Integration förutsätter ömsesidig respekt och förståelse mellan människor samt kunskap om varandras kultur, synsätt och samhälle. Där kommer utbildningarna att ha en viktig roll. Detta kommer att stärka de personer som genom sitt yrke eller ideellt kommer i kontakt med nyanlända, säger Charlotte Gustafsson, områdesansvarig på Regionförbundet i Kalmar län.

Arbetet finansieras med fem miljoner via Europeiska socialfonden. Därutöver går Regionförbundet, Landstinget, Länsstyrelsen samt Mörbylånga, Högsby, Kalmar, Mönsterås, Torsås och Västervik in med övrig finansiering. Den totala satsningen omfattar 11 miljoner kronor.

Charlotte Gustafsson

Områdesansvarig för Befolkning och välfärd 070-647 46 83