Saxnäs camping och Svenska Jägareförbundet får pris för klimatsmart arbete

Kalmar läns klimatkommission har utsett Saxnäs camping i Färjestaden och Svenska Jägareförbundet i Kalmar till årets Solrospristagare. Utmärkelsen delas ut den 24 november på länsresidenset i Kalmar. Media hälsas välkomna att närvara.

Saxnäs camping får utmärkelsen för deras klimatanpassade vattenhushållning. Sedan 2016 använder de havsvatten i sina pooler. Därutöver har campingen infört andra vattenbesparande åtgärder, bl.a. snålspolande duschar, kranar och toaletter samt ett förbud mot tvätt av bil och husvagn. Mer information

Svenska Jägareförbundet får utmärkelsen för sitt arbete med klimatsmart viltkött samt för deras arbete med att inventera och rapportera in spår av klimatförändringarnas till forskare. Mer information

Solrospriset, som består av ett diplom och en blomma, delas ut på länsresidenset i Kalmar. I anslutning till detta håller Catherine Legrand, professor vid institutionen för biologi och miljö på Linnéuniversitetet, ett föredrag om klimatrelaterad forskning på Linnéuniversitetet.

Tid: 24 november kl. 14.00 Plats: Länsresidenset, Västra Sjögatan 3-5 i Kalmar

Om Solrospriset
Klimatkommissionen Kalmar län delar årligen ut ett uppmuntringspris till företag, organisationer, personer eller föreningar som bidragit till ett klimat smartare Kalmar län. Priset ges till de som har utfört framstående åtgärder eller insatser som inspirerar och genererar innovation, jobb och aktiviteter inom klimat och energiområdet.

Carolina Gunnarsson

Områdesansvarig 070-3534855