Bild från klassrumsföreställningen Magnet. Foto: Håkan Larsson

Dubbelt så mycket dans till barn och unga

Nu ska Regionteater Västs populära klassrumsproduktioner Silent Disco och Magnet dubbleras, genom stöd från Västra Götalandsregionens kulturnämnd. Satsningen innebär att ytterligare ca 9000 barn och unga får möjlighet att uppleva dans.

I Västra Götalandsregionens kulturplan för 2016-2019 görs satsningar på invånarnas möjligheter att uppleva danskonst och att stärka dansens aktörer i Västra Götalandsregionen. En av utvecklingsinsatserna är att ge barn och unga fler möjligheter att få ta del av danskonst på olika sätt. Därför får nu Regionteater Väst utökat stöd för att dubblera antalet produktioner och föreställningar, för att kunna möta den stora efterfrågan på sina klassrumsproduktioner Silent Disco och Magnet.

Både Silent Disco och Magnet är interaktiva klassrumsföreställningar med koreografi och idé av Maria Ulriksson. I båda processerna har hon arbetat med referensgrupper och ungdomar. Till Magnet gjordes musiken av bland andra Malte Rödström som går sista året på Hulebäcksgymnasiet i Göteborg.

Klassrumsföreställningarna innebär ofta lite teknik och möjlighet att komma till skolbarnens egen miljö. Med få resurser sett till teknik, utrymme och spelplatser kan produktionerna nå många barn som kanske annars inte hade fått ta del av dans.

Regionteater Väst är den enda institutionen i Sverige som har uppdraget att producera och turnera med dans för barn och unga tillika en av landets största producenter av dans och teater. Regionteater Väst strävar också efter att få ett nationellt uppdrag för dans - av, med och för barn och unga. Dansen som konstform nationellt behöver utvecklas och tillgängliggöras för alla barn och unga, oavsett var i landet de bor. Genom dansen kan Regionteater Västs verksamhet stärka de unga individerna och de demokratiska värdena i Sverige.

Silent Disco (årskurs 2-9)
Silent disco är en interaktiv föreställning där eleven använder ipod och gör egna val. Eleven får undersöka hur dansen påverkas av sin musik och plötsligt är hela klassen på Silent Disco där alla är med. I föreställningen ingår även en workshop. Silent Disco har spelats mer än 60 gånger runt om i Västra Götaland och skapades hösten 2016.

Magnet (årskurs 7-9)
Magnet är en klassrumsföreställning som handlar om jaget och gruppen. Om attraktion, påverkan, demokrati och grupptryck. Om mötet mellan människor och allt vi gör för och mot varandra och hur det påverkar oss. Hur vi dras in i, med på och iväg ur olika sammanhang. Magnet är fysisk upplevelse som ekar kvar i kroppen när en lämnar rummet och som rör om i landskapet inuti varje person. Magnet hade premiär hösten 2018 och har spelats mer än 40 gånger i Västra Götaland.

Conny Brännberg (KD), ordförande Västra Götalandsregionens kulturnämnd
Monika Milocco, konstnärlig chef dans Regionteater Väst