​Professionell aktiebok underlättar compliance med ABL

Drygt 400 000 svenska aktiebolag omfattas av ett lagstadgat aktiebokskrav. Entreprenörer som vill vara säkra på att ha en aktiebok som präglas av ordning och reda bör välja en digital tjänst som är compliant med Aktiebolagslagen (ABL).

–Med ordning och reda i aktieboken ger aktiebolag ett seriöst intryck gentemot alltifrån myndigheter till riskkapitalister. Aktieboken är ett av företagets viktigaste styrdokument, inte minst i samband med nyemissioner och andra tillfällen då företaget behöver nytt kapital, säger Henrik Kristensen, på Nordiska Värdepappersregistret.

Excel eller Word är bra till många olika saker, men inte för att hantera löpande processer, vilket en aktiebok är. En digital aktiebok gör det lätt för företag att göra rätt och vårda sina aktieägarkontakter.

–Många känner inte till det, men straffsatserna för företag som missköter sin aktiebok är minst sagt hårda, med böter eller fängelse i upp till ett år. I tillägg riskera styrelseledamöter bli ekonomiskt ansvariga om externa aktieägare lider ekonomisk skada. Oftast uppdagas inte fel förrän i transaktionssituationer och då kan det visa sig bli mycket dyrt, säger Henrik Kristensen.