​Tips om gratis skydd mot bolagskapning

Uppmärksamheten kring fenomenet bolagskapningar har ökat. NVR vill därför informera sina kunder hur de gratis kan skydda sig bättre mot detta.

Det som vanligen händer när någon försöker kapa ett bolag är att ett protokoll från en bolagsstämma förfalskas. I det falska protokollet uppges den kriminelle (vanligen sk. målvakt) som företrädare för bolaget. Kaparen registrerar den nya styrelsen med sin e-legitimation hos Bolagsverket. Bolagsverket kontrollerar att dennes identitet överensstämmer med uppgifterna i det förfalskade protokollet och efter slutförd registrering har den verkliga styrelsen förlorat kontrollen. Ofta dröjer det ett tag innan den rättmätiga styrelsen upptäcker kapningen även om det inte är ovanligt att den kriminelle fastnar i bankernas, något mer finmaskiga kontrollnät.

Som kund till NVR får du nu tydliga och kostnadsfria instruktioner om hur du kan skydda ditt bolag mot bolagskapning. Dessa instruktioner finner du när du är inloggad på tjänsten.

Henrik Kristensen

Presskontakt VD +46 733 31 11 03