Rekal etablerar sig i Kurdistan

Rekal Svenska AB etablerade sin första exportverksamhet i Baltikum redan 1994. I forna Jugoslavien etablerade Rekal sig 2004 och är idag representerade i Kroatien, Slovenien, Serbien, Monte Negro och Bosnien.

En stark bidragande faktor till den fina utvecklingen på Balkan är Rekals satsning på miljöstarka produkter och system som uppfyller EU´s kemikalielagstiftning.

I december 2011 tog Rekal steget och etablerade en ny produktionsanläggning i Banja Luka i Bosnien.

Den nya anläggningen ger Rekal många fördelar, både produktionsmässigt och logistiskt. Företaget har också genom sin satsning på lokal kunskap och kompetens, bidragit till nya arbetstillfällen på plats.

Nästa exportsatsning sker i Kurdistan, där de nu genomför ett projekt i samråd med NOPEF.

Rekals exportchef har under våren 2012 besökt Kurdistan i en förstudieresa som nu också har resulterat i ett nyregistrerat bolag.

Vidare så har de ansökt om att få bygga en produktionsanläggning på plats. Verksamheten kommer att fokusera på produkter och system för sjukvården och storkökssektorn, med maskiner, diskmedel och desinfektionsmedel.

Kurdistans statliga organ, Kurdistan investment ser mycket positivt på deras ansökan om etablering, då det i nuläget saknas liknande verksamhet i landet. Det finns dessutom ett tydligt intresse från högsta statliga nivå där man fokuserar på inhemsk produktion och söker aktivt efter utländska företag som är villiga att investera i landet.

• Kemikalieindustri

• export