NEZ Clio Cup, Rudskogen, Norge. Foto: Racefoto

Cliokvintett bjöd på show i NEZ-race i Norge

De är inte många, men vilken racing de bjuder på förarna i Clio Cup. I säsongens andra deltävling i det nordeuropeiska mästerskapet, NEZ, fick publiken på Rudskogens Motorsenter se en show i två akter som slutade med Ilmari Korpivaara och Joel Jern överst på prispallen.

Joel Jern, STC Racing, kom till Norge med två färska NEZ-segrar från finska Alastaro i bagaget. Något fullbordat hat trick blev det inte, det satte mästerskapstvåan Ilmari Korpivaara stopp för. Han vann ett tätt regnrace från pole position efter ett starkt kval. Jern blev tvåa, men tog revansch i heat två som han vann före just Korpivaara.

Finländaren tog emellertid starten och ledde långt in i racet.

– Korpivaara var svår att komma om så jag fick göra en chansning och försökte på yttern hela vägen runt i en av kurvorna. Då tryckte han mig lite så jag fick åka rakt över gräset. Men då kom jag om honom och sedan var det bara att stänga i nästa kurva och åka på, sa Jern, som med en deltävling kvar i NEZ har kopplat ett litet grepp om titeln.

Inför avgörandet i Anderstorp första helgen i september, där ytterligare 50 poäng står på spel, är han 14 poäng före Korpivaara.

– Jag känner mig rätt hemma i Anderstorp och tror att jag kan göra tillräckligt bra ifrån mig, säger han.

Korpivaara har långt ifrån gett upp och triumfen i Norge gav självförtroende. Den var nämligen finländarens första i klassen den här säsongen.

Trea i mästerskapstabellen, och trea i helgens båda heat på norsk mark, var Julius ”Julle” Ljungdahl. Han hade självklart hoppats på bättre utdelning, men kunde, precis som sina fyra konkurrenter, glädja sig över att Clio Cup bjöd på tävlingens fräckaste racing. Speciellt andra heatet var underhållande med ständiga platsbyten. Det var hårt, tufft och jämt. Och plåtkontakt.

Sista tryckaren delade Ljungdahl ut när han tog sig om Anton Caldana och avancerade till tredje plats.

– Ja, jag var på honom, erkände ”Julle” efteråt och tillade:

– Men han sköt på mig innan. Sedan blev det en sväng på gräset och jag trodde att det fanns en liten lucka, men det var lite optimistiskt.

Tävlingsledningen gick på Ljungdahls linje och nöjde sig med att ta båda i örat.

Anthon Caldana och Aleksi Kalsta blev utan plats på pallen den här gången, men tempomässigt är de inte långt från täten. I nästa deltävling i Clio Cup JTCC – Solvalla 16-17 juni – kan båda mycket väl få kliva upp på podiet. Så jämnt är det i klassen.

NEZ Clio Cup, Rudskogen, 3-4 juni.

Race 1.

1) Ilmari Korpivaara, Kart In Club Driving Academy, 16.36,990

2) Joel Jern, STC Racing, + 1,204

3) Julius Ljungdahl, Ljungdahl Racing, + 2,930

4) Anthon Caldana, STC Racing, + 3,389

5) Aleksi Kalsta, Kart In Club Driving Academy, + 19,761

Race 2.

1) Joel Jern, STC Racing, 16.49,436

2) Ilmari Korpivaara, Kart In Club Driving Academy, + 1,319

3) Julius Ljungdahl, Ljungdahl Racing, + 4,308

4) Aleksi Kalsta, Kart In Club Driving Academy, + 5,064

5) Anthon Caldana, STC Racing, + 7,167

NEZ-mästerskapet efter två av tre deltävlingar.

1) Jern, 93 poäng

2) Korpivaara, 79