F1 Nyheter från Renault

F1 Bahrain 21 april

Formel 1 säsongen 2013 har börjat på allra bästa sätt för Renault

Kimi Räikkönen, Lotus Renault, vann första loppet i Australien och i Malaysia blev det en dubbel seger med Red Bull duon Sebastian Vettel och Mark Webber. I Kina blev Kimi tvåa, trots att fronten blivit skadad på ett av de första varven. Ännu bättre gick det i Barhain. Renault tog de tre första platserna med Sebastian före Kimi och hans stallkamrat hos Lotus fransmannen Romain Grosjean. Iceman är en av de absolut jämnaste förarna. Loppet i öknen var det 21:a på rad som han kommer i mål. Förutom segern i Melbourne har han stått på pallen i ytterligare två lopp.

Kimi är också den första att lovorda Renaultmotorn. Han säger att den är kanske inte den snabbaste men den jämnaste. Den är lätt att kontrollera vilket gör hans arbete enklare. Plus att det hjälper honom att vara skonsam mot däcken. Ett stort problem för alla andra.

Och det finns nog knappast någon som är så koncentrerad på sitt arbete. Många andra är det också men Iceman tycks ha en annan mentalitet. Koppla av totalt mellan loppen och hitta på saker som ibland blir rubriker i skvallerpressen. Men när han kommer till banan finns det inget annat i skallen. Dessutom säger han att det finns inget bättre och roligare än att köra racerbil. Det gör honom till en ytterst farlig motståndare. Att han dessutom inte är mottaglig för den psykologiska krigsföring som ett par förare sysslar med gör det inte lättare för dem.

Sebastian har också sagt att Iceman och Lotus kommer att bli en mycket svår motståndare. Kanske den värste.Och enligt ryktena i depån bir de kanske stallkamrater nästa är. Allt pekar på att Mark Webber inte kommer att stanna kvar och Red Bulls motorsportschef har inte gjort någon hemlighet av finländaren står högst upp på listan. Om det stämmer. Dreamteam.

Efter turnén i Australien, Asien och Mellersta Östern är det dags för Europa säsongen som startar med Spaniens GP i Barcelona den 12 maj. Förr sa man alltid att nu börjar allvaret. Inte nu längre. Är man inte med i toppen redan i Australien bir det svårt att rätta till felen. Och varken Red Bull eller Lotus tycks ha några större inbyggda problem.

F1 BAHRAIN 21/4

1) S. VETTEL, RED BULL RENAULT, 1,36,00,498, 2) K. RÄIKKÖNEN, LOTUS RENAULT, +9,111 sek, 3) R. GROSJEAN, LOTUS RENAULT, +19,507, 4) P. di Resta, Force India, +21,727, 5) l. Hamilton, Mercedes, +35,230, 6) S. Perez, McLaren,  +35,998, 7)M. WEBBER, RED BULL RENAULT, +37,244, 8) F. Alonso, Ferrari, +37,574, 9) N. Rosberg, Mercedes, +41,126, 10) J. Button, McLaren, +46,631, 11 )P. MALDONADO, WILLIAMS RENAULT, + 66,450, 12) N. Hulkenberg, Sauber, +72,933, 13) A. Sutil, Force India, +76,719, 14) V. BOTTAS, WILLIAM RENAULT, + 81,511, 15)f. Massa, Ferrari, +86,364, 16) D. Ricciardo, Toro Rosso, +1 varv,  17) C. PIC; CATERHAM RENAULT, +1, 18) E. Gutierrez, Sauber, +1, 19) J. Bianchi, Marussia, +1, 20) M. Chilton, Marussia, +1, 21) G. VAN DER GARDE, CATERHAM RENAULT, +2

Bröt:J. Vergne, Toro Rosso, (varv16, krasch)

Snabbaste varv:S. VETTEL; RED BULL RENAULT, 1,36,961, (200,938)

Pole position:N. Rosberg, Mercedes, 1,32,330 (211,017 km/tim)

Förar vm:1)S. VETTEL, 77 poäng, 2)K. RÄIKKÖNEN, 67, 3)L. Hamilton, 50, 4)F. Alonso, 47, 5)M. WEBBER, 32, 6)F. Massa, 30, 7)R. GROSJEAN, 26, 8)P. di Resta, 20, 9)N. Rosberg, 14, 10)J. Button,13, 11)S. Perez, 10, 12)A. Sutil, 6, 13)D. Ricciardo, 6, 14)N. Hulkenberg, 5, 15)J. Vergne, 1

Konstruktörs vm:1)RED BULL RENAULT, 109, 2)LOTUS RENAULT, 93, 3)Ferrari, 77, 4)Mercedes, 64, 5)Force India, 26, 6)McLaren, 23, 7)Toro Rosso, 7, 8)Sauber, 5

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.