Joel Jern, STC Racing. Foto: Tony Welam/STCC

Joel Jern håller undan i Clio Cup-toppen

Joel Jern är kvar i toppen på Clio Cup-tabellen efter lördagens race på Solvalla. Efter en andraplats bakom Ilmari Korpivaara i det första heatet vann västgöten det andra och såg därmed till att han har 37 poängs försprång till finländaren inför deltävlingen i Falkenberg 8-9 juli.

Ilmari Korpivaara dubbelvann Clio Cup på Solvalla 2016. Efter bästa kvaltid och dubbla pole positions i år såg det ut som om han skulle bjuda 11.950 åskådare på en önskerepris. Och så blev det. Nästan.

Efter segern i det första heatet jagade han ledande Johan Carlström i inledningen på det andra. På det sjätte varvet försökte han på innern om Carlström, men bilarna stötte ihop och gled ut vilket öppnade upp för Joel Jern att avancera till täten.

– Jag låg bakom Carlström och Korpivaara och visste att det förr eller senare skulle bli något mellan dem. När de krokade ihop kunde jag smita om båda på insidan. Sedan vara det bara att åka på allt vad jag bara kunde, för jag visste att Korpivaara är riktigt snabb här. Men vi hade gjort en chansning med däcken och det visade sig var rätt, sa Jern efteråt.

Korpivaara hade gärna tagit en ny dubbel, men var inte missnöjd efteråt.

– Jag gillar verkligen banan här på Solvalla och är nöjd med mina placeringar och de poäng jag tog, sa han.

Anthon Caldana, teamkompis med Jern i STC Racing, tog säsongens andra pallplats när han blev trea i det första heatet. I det andra var han inblandad in en incident redan på startrakan vilket innebar att han fick nöja sig med femte plats.

Tredjeplatsen bakom Jern och Korpivaara gick i stället till Julius ”Julle” Ljungdahl, som i övrigt hade ett ganska tufft veckoslut på Solvalla.

– Vi hittade inte riktigt farten varken på testen eller i kvalet i fredags. Femteplatsen i det första heatet är jag också besviken på, men det var skönt att få avsluta på pallen, säger ”Julle” som lovar komma tillbaka starkt i nästa deltävling.

– Nu laddar vi om. Falkenberg tycker vi om. Där får vi försöka hämta igen delar av det vi förlorat till toppen hittills den här säsongen.

Johan Carlström har länge jagat en pallplats i Clio Cup. Efter ett starkt kval i fredags såg det ut som om han äntligen skulle lyckas på hemmaplan. Men Carlström lämnade Solvalla som besviken fyra i båda heaten. Han var definitivt värd ett bättre öde.

Clio Cup, Solvalla, 16-17 juni.

Race 1
1. Ilmari Korpivaara, Kart In Club Driving Academy, 47.351
2. Joel Jern, STC Racing, +2.036
3. Anthon Caldana, STC Racing, +10.058
4. Johan Carlström, Brovallen Design, +12.061
5. Julle Ljungdahl, Ljungdahls Racing, +16.510
6. Aleksi Kalsta, Kart In Club Driving Academy, +33.122

Race 2.

1. Joel Jern, 48.399

2. Ilmari Korpivaara, +2.971

3. Julle Ljungdahl, +5.525

4. Johan Carlström, +9.631

5. Anthon Caldana, +13.054

6. Aleksi Kalsta, +18.290

Mästerskapet efter 3 deltävlingar.

1. Jern, 139 poäng

2. Korpivaara, 102