Joel Jern vann det första Clio Cup-racet i Falkenberg. I morgon, söndag, körs det andra. Foto: Tony Welam/STCC

Krokig väg mot ny Clio Cup-seger för Joel Jern

Han fråntogs snabbaste kvaltid, knuffades av banan i racet – och vann!

Joel Jern är inte lätt att besegra i Renault Clio Cup just nu. Segern i det stökiga förstaracet i Falkenberg gjorde att han drygade ut sin ledning i mästerskapstabellen.

– Jag har flyt just nu, konstaterade Jern belåtet efter målgång.

I ett händelserikt kval på upptorkande bana lyckades Joel Jern köra till sig snabbaste varvtid med bara sekunder kvar av passet. Men han fick inte behålla pole position. I den tekniska efterkontrollen visade det sig nämligen att däcken på hans och teamkompisen Anton Caldanas Renault Clio saknade ventilhattar, något som inte är tillåtet.

Båda blev därför av med sin snabbaste varvtid i kvalet, vilket bland annat betydde att de båda STC Racing-förarna fick inleda lördagens race från fjärde respektive femte startruta.

I racet avancerade Jern omgående till tredje plats, men på det fjärde varvet, i ett omkörningsförsök av Ilmari Korpivaara, fick han en knuff och hamnade i sandfålla innan han som siste man kunde ta sig upp på banan igen.

Efter det gick allt Jerns väg. Efter att ha tagit sin om både Caldana och Aleksi Kalsta var han uppe på tredje plats. Då blev ledande Korpivaara bestraffad för sammanstötningen med Jern. Julis ”Julle” Ljungdahl tog över ledningen, men fick fel på bilen och tvingades bryta.

Plötsligt var Jern etta igen, en placering han behöll ända in i mål.

Bakom jobbade sig Ilmari Korpivaara in i racet igen och Caldana tog målflagg som trea. Den placeringen fick han emellertid inte behålla. Västgöten hade varit på Kalsta och blev nerflyttad till fjärde plats av tävlingsledningen. Sista pallplatsen gick därför till Kalsta.

Resultat.

Clio Cup, Falkenberg, 8 juli.

1. Joel Jern, STC Racing, 49.142

2. Ilmari Korpivaara, Kart In Club Driving Academy, + 9.662