Rapport från Bahrains Grand Prix 2017

Rapport från Bahrains Grand Prix 2017

Bahrain Grand Prix

Jubel hos Renault. Äntligen. Det var bara glada miner i garaget efter loppet. Nico Hulkenberg blev nia i Bahrains F1 lopp och därmed fick det franska teamet sina första poäng den här säsongen.

Det känns verkligen skönt att äntligen få poäng efter allt hårt arbete som alla lagt ner under vintern”. ”Inte var det lätt inte och jag fick kämpa hela loppet. Den här platsen var den bästa med tanke på den taktik som vi körde med”, säger Nico.

Nico kvalade in som sjua och han tyckte att den delen av tävlingen var lite bättre än själva loppet.

Vi upptäckte lite här och där saker som vi måste förbättra”.

Alla teamen stannade kvar i Barhrain för att köra en två dagars test.

Ett perfekt tillfälle att rätta till det som vi upptäckt och utveckla bilen ytterligare. Vi har redan ett par nya delar som jag hoppas kommer att ge oss bättre möjligheter i Sochi”.

Jolyon Palmer blev 13:e efter de 57 varven i ökenstaten.

Ett tufft lopp och jag hade en bra fight med Fernando Alonso och Daniil Kvyats, som jag körde lätt ihop med ett par gånger”, säger Jolyon.

Engelsmannens däck slets också lite snabbare än vad man räknat med. Teamchefen Cyril Abiteboul kunde inte vara annat än nöjd.

Nico körde ett riktigt bra lopp. Vi förlorade kanske en plats i relation till taktiken men den mest viktiga aspeketen är att vi nu förstår varför det är en sådan skilland i prestandan mellan kvalet och loppet”.

De nya reglerna tycks verka. Bahrains Grand Prix var spännande. Tuffa omkörningar och lika tufft försvar. Formel 1 har länge kritiserats och det med all rätt, att det ibland blir ganska långtråkigt. Nu är det tvärtom. För mig är det inte de nya bilarna som är det bästa som hänt, utan att FIA inte kan straffa någon så fort det sker något på banan. Förarna vågar satsa och det har vi ju sett i alla de tre första loppen. Men det innebär också att man kraschar. Som Lance Stroll och Carlos Sainz. Eller något går sönder som för Max Versstappen som körde av. Bakbromsarna fungerade inte.

När jag trampade ner bromspedalen blev den lång och jag kunde inte bromsa. Verkligen synd, för jag är övertygad om att jag hade blivit tvåa, säger Verstappen.

Att man tränger av varandra, det tillhör sporten och ser spektakulärt ut.

En förare fick dock ett straff i Bahrain. Lewis Hamilton körde helt onödigt lite för långsamt på väg in i depån och hindrade Daniel Ricciardo och det kostade honom fem sekunders tidsstraff.

Jag ber alla i teamet om ursäkt, för det var mitt fel”, erkänner Hamilton.

Anledningen var att stallkamraten Valtteri Bottas stod i rutan och fick sina nya däck och i stället för att behöva vänta i depån drog han ner på tempot.

Ett par minuter trodde man att Marcus Ericsson kanske skulle spela huvudrollen i kampen om segern. Skulle säkerhetsbilen komma ut eller ej när han parkerade ute på banan? Det är också nytt att om bilen inte står direkt på ett farligt ställe så blir det bara gul flagg, vilket innebär att alla skall hålla sina platser och man får inte köra ifatt den framför.

Loppet hade en stor förlorare trots att han blev trea. Finländaren Valtteri Bottas. Hans team hade ett svårt val och tog ett beslut som drabbade honom.

Att få en order om att han skall flytta på sig är det värsta en racerförar kan höra, säger Bottas.

Men jag kör ju också för teamet, så jag förstår varför de gjorde det. Jag var inte tillräckligt snabb och teamet måste ta alla chanser för att försöka vinna.

Vad som också är en stor skillnad jämfört med de två tre sista åren är att även i mittfältet och till med i slutet av fältet är det trångt.

Nästa lopp är Rysslands Grand Prix den 30/4.

RESULTAT

1)  S. Vettel, Ferrari, 1,33,53,374