Renault F1 - Kina Grand Prix

Rapport från Kina Grand Prix 2017

Kinas Grand Prix

Kinas Formel 1-lopp blev en frustrerande tävling för Renault. Nico Hulkenberg var inte på bästa humör efter tävlingen. Tysken hade begått ett fel som fick allvarliga konsekvenser. Kvalet gick perfekt och Nico startade från sjunde rutan. Men två gånger körde han om under gul flagg och domarna reagerade direkt. Först ett tidsstraff på fem sekunder för det första felet och sen tio sekunder för det andra och han förlorade därmed alla chanser att få poäng. Det slutade med 12:e plats för Nico.

En plats före stallkamraten Jolyon Palmer.

Det gick bättre för Renaults kundteam Red Bull och Toro Rosso. Max Verstappen bevisade återigen hur stora framsteg Renault gjort med motorn under vintern. Holländaren Max blev trea med sin Red Bull Renault före stallkamraten Daniel Ricciardo och Carlos Sainz jr sjua.

Det här var verkligen ett speciellt lopp”, säger Max.

När jag vaknade trodde jag aldrig att jag skulle stå på pallen”.

Max första varv visade vilken otrolig talang han är. På första varvet körde han om inte mindre än nio bilar. Banan var delvis våt efter en regnskur på morgonen och delvis torr.

Det hjälpte mig att komma om så många så snabbt för det var viktigt. Jag visste nämligen att när hela banan skulle bli torr skulle det bli svårt att köra om”.

Att Max Verstappen gillar att köra när det är blött visade han i Brasilien förra året. Han drog förbi den ena efter den andre som om de stod still. Efter ett varv hade han kört upp sig från 16:e till sjunde plats. De sista varven jagades han av Daniel.

Det var svårt att försvara min plats för däcken var slitna”.

Att Max blev vald till loppets förare av fansen via sociala medier kommer inte som någon överaskning.

Han förtjänade det”, sa vinnaren Lewis Hamilton.

Om du vill kan vi byta”, erbjöd Max.

Nej. Jag tror inte det, blev svaret från Lewis”

Daniel Ricciardo försökte så hårt det gick att komma förbi Max men förgäves.

I slutet av loppet såg jag att Max hade problem men trots att jag låg så nära att jag kunda använda DRS kom jag inte om. Vad som är intressant är att med de nya bredare och tyngre bilarna har DRS systemet inte samma effekt som i fjol”.

Hos Toro Rosso skakade man på huvudet innan loppet och trodde att Carlos Sainz hade blivit tokig. Han var den ende av de 20 förarna som valt att starta på de omönstrade slicksen. Det visade sig bli ett litet genidrag för spanjoren blev sjua.

Wow. Vilket lopp. Vet inte riktigt hur jag skall beskriva det”, säger Carlos.

När vi stod på gridden och alla tog bort täckena från däcken och vi såg att jag var ensam började jag själv tvivla. Mycket beror på dig. Kan du köra in poäng till teamet eller gör du hela gänget rejält besvikna för att du valt fel”.

Jag visste att de fyra första kurvorna skulle bli svåra och jag fick rätt. Men efter kurva nr 6 var banan torr och då visste jag att jag hade satsat rätt”.

Innan säsongen diskuterades det mycket om att det skulle bli svårare att köra om. I Melbourne var det bara fem omkörningar. Kanske berorende på att det inte är en permanent bana. I Shanghai blev det några fler omkörningar och vad vi alla hoppats, mycket mer spektakulära. Låsta bromsar och rök från däcken. Vad som också är en stor skillnad från förra året är att föraren få byta linje vid en inbromsning när han försvarar sin plats. Som Max gjorde mot stallkompisen Daniel Ricciardo.

Lewis Hamilton vann före Sebastian Vettel.

Redan innan loppet var avflaggat hade mekanikerna börjat packa ihop. Det gällde att vara färdig på kvällen för måndag morgon gick transporten till Bahrain. Man har inte många dagar på sig att bygga upp allt igen eftersom nästa lopp körs i ökenstaten den 16/4.

RESULTAT

1)L. Hamilton, Mercedes, 1,37,36,158