Finländaren Ilmari Korpivaara kör Renault Clio Cup på hemmaplan i helgen. Foto: Tony Welam/STCC

Revanschsugen Korpivaara siktar på dubbelseger när Clio Cup gästar Finland

Hetaste titelkandidaten inför mästerskapsstarten – men bara femma i tabellen efter premiären. Räkna med en revanschsugen Ilmari Koprivaara när Clio Cup gästar finska Alastaro Circuit 19-20 maj.

– Jag siktar på seger i båda racen, hälsar 18-åringen inför starten på fredag.

”Julle” Ljungdahl och Joel Jern körde hem var sitt race i premiären på Ring Knutstorp. 16-åringarna från Norrtälje och Skara delar också ledningen i Clio Cup inför årets andra deltävling.

Ilmari Korpivaara återfinns först på femte plats, hela 21 poäng från tätduon. Finländaren var kvalsnabbast i Skåne och stod i pole position i båda racen. I det första blev han tvåa efter att han förlorat ledningen till Ljungdahl i början på racet. Det andra heatet bröt Korpivaara och fick bara med sig en bonuspoäng för pole position.

– Att jag tvingades bryta var självklart en besvikelse. En av konkurrenterna stängde dörren för mig och skadorna på bilen blev så omfattande att jag inte kunde fullfölja, säger Korpivaara, som trots att han förlorade många värdefulla poäng var nöjd över att han var konkurrenskraftig rent tempomässigt.

Speed för en dubbelseger hoppas Korpivaara att han kommer att han när han får möjlighet att tävla på hemmaplan redan i säsongens andra deltävling. Vid Clio Cups besök på den finska banan förra året var Korpivaara klart snabbast. Han vann det andra racet välförtjänt och hade det inte varit för startposition sju – på grund av en bestraffning i föregående tävling – hade det kanske blivit en dubbelseger redan då.

På lördag gör han ett nytt försök och självklart är Korpivaara glad över att få tävla på hemmaplan.

– Jag har genomfört många testdagar i Alastaro de senaste 3-4 åren, men enda tävlingen jag kört hittills på banan är just Clio Cup 2016, säger Korpivaara som bor i Kauniainen, två timmars resa från banan i det sydöstra hörnet av Finland.

– Men av alla banor i mästerskapet har jag faktiskt närmast till Solvalla. Dit är det bara 45 minuters resa från dörr till dörr – med övernattning på färjan vill säga.

Ilmari Korpivaara gillar Alastaro Circuit.

– Det är en bra bana med några riktigt snabba kurvor och några betydligt tajtare. Ur publiksynpunkt är den perfekt eftersom åskådarna kan se varje del av den från huvudläktarna längs start- och målrakan.

Vem som kommer att hantera den tekniskt krävande banan bäst den här gången återstår att se. Koprivaara får finna sig i favoritskapet, men chansen att besegra finländaren på hans egen hemmaplan fungerar garanterat som god tändvätska för fler än Ljungdahl och Jern.

Fler pressbilder för fri nedladdning finns på www.stccmedia.se