Renault F1 Team i Rysslands Grand Prix

Rysslands Grand Prix

RYSSLANDS GRAND PRIX

Formkurvan fortsätter att peka uppåt för Renaults F1 team. För andra loppet i rad tog Nico Hulkenberg poäng. Hulkenberg blev åtta i Rysslands Grand Prix som kördes på gatorna i Sotji.

Hans stallkamrat Jolyon Palmer blev påkörd av Romain Grosjean. Romain körde över kantstenen och fick ett kast på bilen och träffade Jolyon Palmer. Romain sa själv att han blev påkörd av Jolyon men den uppfattningen var han helt ensam om.

Red Bull Renault-föraren Max Verstappen blev femma och fick 10 poäng tack vare Renaultmotorn. Carlos Sainz, Toro Rosso, som har samma drivlina kom 10:a och ökade också på sin poängskörd. Däremot tvingades Daniel Ricciardo, Red Bull Renault, bryta på grund av problem med bromsarna.

Nico Hulkenberg hade kvalat in som åtta och körde inte mindre än 40 varv med de ultramjuka däcken, som han hade kvalat in med. Reglerna säger att de som är med i tredje kvalet måste starta med de däck som man kvalat in med. På de sista varven körde Nico en tuff duell mot Esteban Ocon och fransmannen kunde med nöd och näppe rädda sig i mål före Nico.

”Vi hade den rätta taktiken idag”, säger Nico.

”Det fanns inte mycket kvar av däcken i första delen av loppet, men trots allt uppnådde vi det vi sagt”.

Starten var inte den bästa och Nico förlorade platser, men när de som låg före honom kom in för att byta däck stannade han kvar ute och kunde ta tillbaka vad han förlorat.

”Det var bara att köra och bilen var riktigt bra och i loppet mycket bättre än i de senaste loppen.”

”Vi har tagit ett stort steg i rätt riktning.”

Jolyon var inte lika nöjd. Inte förvånande eftersom loppet tog slut för hans del redan i andra kurvan.

”En Sauber låg på utsidan när Romain var lite väl optimistisk när han försökte köra om på insidan. Han såg kanske inte Saubern men jag kunde inte bara försvinna. Romain körde över kantstenen och tappade kontrollen över bilen ett par sekunder men det räckte för att han skulle köra på mig”.

För teamchefen Cyril Abiteboul var Rysslands Grand Prix ett tecken på att teamet inte bara utan större besvär kan vara med i kvalet, utan också att man hänger med i loppet. Det var tidigare den underliga svaga sidan. Ingen kunde förstå varför man var snabb i kvalet men tappade fart under loppet.

”Vi ändrade taktiken för Nico och det var det rätta beslutet för vi kunde verkligen sätta Force India under press största delen av loppet, säger Abiteboul.

”De sista varven var Nico tvungen att ta det lite lugnare för att spara bensin så Esteban kunde behålla sin sjunde plats med ett par meter tillgodo”.

”Vad som dock gladde oss mest var att det blev poäng på en bana som vi visste inte passade vår bil särskilt bra. Och den vetskapen gör oss positivt inställda för de banor som vi tror passar oss bättre”, avslutar Cyril.

Det som gör att Renault tror att det kommer att bli fler poäng, är att i fabriken ligger man inte på latsidan utan det kommer uppdateringar.

Enligt Max Verstappen var starten mycket viktig, men också det enda spännande under alla 52 varven.

”Jag körde om Felipe Massa och Daniel. Sedan blev det ett ensamt lopp. Jag kunde se att de framför mig försvann och jag körde ifrån de bakom mig”.

På förmiddagen upptäckte man en vattenläcka i Verstappens bil. Mekanikerna slet och lyckades lösa problemet i tid så att Max kunde köra ut på gridden. Max blev aldrig nervös eller lät sig rubbas i sin koncentration.

”Nej. Bara att köra som vanligt”.

Till Barcelona, där nästa lopp körs, kommer Red Bull med uppdateringar.

”Och med dem hoppas jag att vi kan vara med och köra mot dem i toppen”.

”Jag ser verkligen fram mot det loppet för det var ju i Barcelona som jag vann mitt första F1 lopp förra året”.

Max blev då den yngste genom tiderna att vinna ett Grand Prix. 18 år och 228 dagar.

Daniel Ricciardo gjorde en bra start men blev sedan hindrad av de som låg före honom.

”Jag tappade rytmen”, förklarar australiensaren.

När säkerhetsbilen kom ut kollade han i backspegeln för att se var en Force India bil låg.

”Då såg jag att höger bakbroms brann så det fanns inget annat alternativ än att bryta”.

Carlos Sainz startade som 14:e och kom i mål på sista poängplats.

”Det var ett tufft lopp eftersom jag stod så långt bak. Men allt fungerade från början till slut. 10:e platsen var max”.

Rysslands GP vanns av Valtteri Bottas och det var finländarens första F1-seger med sitt 81:a lopp. Han fick sällskap på pallen av Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen.

Marcus Ericsson blev 15:e. Sauber kommer nästa år att byta motor. Från Ferrari till Honda.

Den 14 maj börjar Europa-säsongen med Spaniens Grand Prix.

RESULTAT

1)  V. Bottas, Mercedes, 1,28,08,743