Leverans av 40 Renault ZOE till SISAB den 1 februari 2019. Fotograf: Magnus Wenger

SISAB VÄLJER ELBILAR NÄR FORDONSFLOTTAN FÖRNYAS

I slutet av januari levererades 40 elbilar av märket Renault ZOE till Skolfastigheter i Stockholm AB, SISAB. Satsningen på 100% elbilar görs för att uppnå en fossilfri fordonsflotta som är del i Stockholms stads klimatmål.

40 elbilar av märket Renault ZOE levererades till SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, i slutet av januari.

Skolfastigheter i Stockholm AB är ett kommunalt skolfastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar merparten av Stockholms stads skolor och förskolor. Totalt äger och förvaltar SISAB cirka 600 fastigheter av en yta på 1,8 miljoner kvadratmeter, där mer än tvåhundratusen människor vistas dagligen. SISAB följer Stockholm stads fordonsavtal.

”Det var dags att förnya bilflottan efter att ha kört laddhybrider några år och vi beslutade att skaffa rena elbilar för att snabbare uppnå klimatmålen i staden. Bilarna ska köras av våra fastighetsvärdar och servicetekniker som besöker våra skolor och förskolor inom Stockholms kommun”, säger Anna-Karin Englén, Fordonsadministratör, SISAB

Renault ZOE som har en räckvidd på minst 28 mil i verklig körning passar bra in i Stockholm stads krav på fordon.

”Det som var avgörande vid upphandlingen av elbilar var att vi till bästa pris kan leverera vad staden och dess invånare efterfrågar. Vi är stolta över att kunna bidra till Stockholms stads plan att uppnå en fossilfri fordonsflotta 2030”, säger Daniel Övelius,Renault Nordic AB, Key Account Manager stat, kommun och landsting

”Våra förare har kört elbilarna sedan 1 februari och säger spontant att bilarna är större inuti än vad man förväntade sig och att komforten är mycket bra. Bilarna laddas på hyrda garageplatser inom Stockholm Parkering vilket fungerar utmärkt”, avslutar Anna-Karin Englén.