Joel Jern, STC Racing.

Ska Jern koppla grepp om NEZ-titeln i Norge?

I helgen lägger de kampen om cuptiteln och JSM-guldet åt sidan. När Clio Cup gästar norska Rudskogen med Porsche Carrera Cup Scandinavia, Formula STCC och Ginetta GT5 Challenge gäller bara kampen om den nordeuropeiska titeln i FIA North Eurpoean Zone, NEZ.

Första NEZ-deltävlingen av tre avgjordes i Alastaro för två veckor sedan. Då var Joel Jern i STC Racing snabbast med två segrar. Är han lika vass på Rudskogen? Ska han koppla grepp om NEZ-titeln redan i Norge?

Ilmari Korpivaara, tvåa bakom Jern i båda racen på hemmaplan, vill givetvis annorlunda. Finländaren är ute efter revansch och har en liten fördel gentemot Jern och de andra svenskarna i klassen. I våras åkte han och teamkompisen Aleksi Kalsta hela vägen till Norge för att testa den häftiga och utmanande Rudskogen-banan. Vad den lärdomen kommer att ha för betydelse i helgen återstår att se.

Kampen i NEZ handlar givetvis inte bara om Jern och Korpivaara. Clio Cup-tvåan ”Julle” Ljungdahl från Norrtälje, JSM-vinnare 2015, har givetvis samma höga målsättning som Jern och Koprivaara och det samma gäller för Jerns teamkompis Anthon Caldana. Ljungdahl vann årets första race i Clio Cup och har dessutom två stycken tredjeplatser med sig i bagaget till Norge. Caldana stod pall som tvåa på Ring Knutstorp och har kapacitet för en nyckelroll på prisutdelningarna efter racen i Norge.

Det samma gäller för finländske nykomlingen Aleksi Kalsta som tog en imponerande tredjeplats i det andra cup- och NEZ-heatet i Finland.

Hur det kommer att påverka förarna och racingen att tävlingen på Rudskogen Motorsenter bara ingår i NEZ återstår att se. Kan det rent av vara läge för lite chansningar?

Nästa deltävling i Clio Cup och junior-SM är moderna klassikern Solvalla 16-17 juli. Tredje och sista deltävlingen i NEZ körs i samband med STCC-deltävlingen i Anderstorp första helgen i september. Då kommer den nordeuropeiske mästaren att koras.

Ställningen i NEZ Clio Cup efter premiären på Alastaro Circuit i Finland.

1) Joel Jern, STC Racing, Lidköpings KK, 50 poäng

2) Ilmari Korpivaara, Kart In Club Driving Academy, EMSC, 36