7m54.36S: MÉGANE RS 275 TROPHY R - NYTT VARVREKORD PÅ NÜRBURGRING

7m54.36S: MÉGANE RS 275 TROPHY R - NYTT VARVREKORD PÅ NÜRBURGRING

# Under8 ... Renault Sport lovade att det skulle ske, och den sportigaste Mégane-modellen har nu lagt till ett tredje varvrekord runt Nürburgrings legendariska Nordschleife till sin imponerande meritlista. Denna bedrift utfördes med Mégane RS 275 Trophy R som är en helt ny begränsad upplaga av Mégane. Några få exemplar kommer till Sverige.

7m54.36s: Det är det nya varvrekordet på Nürburgrings nordliga bana - den skräckinjagande Nordschleife – har fastställts av Mégane RS 275 Trophy-R i kategorin för framhjulsdrivna fordon i serieproduktion.

2: Antalet sittplatser i Mégane R. S. 275 Trophy-R.

250: Antalet av Mégane RS 275 Trophy-R som kommer byggas. Det är en väldigt begränsad upplaga som kommer börja säljas i cirka 15 länder. Orderböckerna för Mégane R. S. 275 Trophy-R kommer att öppna inom kort i Frankrike.

Ett fåtal Mégane RS 275 Trophy–R kommer till Sverige. Produktion under hösten/vinter 2014. Priset är beräknat till 396.900:-

Efter förra rekordet 2008 med Mégane R26 R och 2011 med Mégane RS Trophy har ingenjörerna på Renault Sport inte vilat på sina lagrar. Med en varvtid på 7m54.36s, har Mégane R. S. 275 Trophy-R ingraverat sitt namn och prestationspotential i Nürburgrings historieböcker redan på sin allra första officiella utflykt.

Mégane R.S. 275 Trophy-R är en tvåsitsig version av den nyligen introducerade Mégane RS 275 Trophy. Denna exklusiva nya Renault Sport ”limited edition” har fått ultrasportiga funktioner som ärvts från märkets tävlingsverksamhet. För att förbättra prestandan ytterligare har man gjort bilen nästan 100 kilo lättare.

Mégane R.S. 275 Trophy-R levereras med Cup chassi som standard (komplett med differentialbroms), den 2,0-liters bensin RS motorn ökade till 275 hk, ett Akraphovic avgassystem, Öhlins justerbara dämpare med kompositfjädrar och MICHELIN Pilot Sport Cup 2 däck som är speciellt anpassade till bilen samt en exklusiv stolklädsel i Alcantara och Renault R-Link med RS-Monitor 2,0 mm.

Mégane R.S. 275 Trophy-R är tvåsitsig med monocoquesäten i polykarbonat från Recaro Pole Position, vilket ger en viktbesparing på 42 kilo.

Mégane R. S. 275 Trophy-R sport kommer i ett nytt utförande med två färger; svart (Etoile) tak tillsammans med en vit finish (tillval). Andra detaljer är Trophy-R märket, en grafisk rutig flagga placerad längst ned på framdörrarna och all grafik på sidorna är i rött. Med sina 19-tums svarta eller röda Speedline fälgar, är detta en bil som utmärker sig både på banan som på vanlig väg.

Det nya varvrekordet med Mégane R.S. 275 Trophy-R bevisar återigen den kunskap och expertis som Renault Sport Technologies besitter när det gäller att utforma framstående och prisvärda sportbilar.

Mer information finns i pressrelease på www.media.renault.com

Se videon med varvrekordet på: