Alpine är tillbaka

Alpine är tillbaka

Den ikoniska Alpine A110 är tillbaka. På bilsalongen i Geneve avslöjades den kommande Alpine A110. Det är en bil som lever upp till sina historiska bedrifter och som sätter standarden för design och köregenskaper.

Ett år efter lanseirngen av Alpine Show Car, kom så den riktiga Alpine ut ur garderoben. Byggd på en aluminiumplattform med centrerad motor och med en vikt på endast 1080 kg, är det en bil som ger löfte om äkta körglädje. Motorn är en 1,8 liters turbomotor som ger 252 hk. Alpine gör  0-100 km / t på bara 4,5 sekunder och presterar 250 km /h.

Alpine A110 är en kompakt sportbil. Det är 4,178 meter lång, 1.798 meter bred och 1.252 meter hög, och har en optimal viktfördelning. 44% fram och 56% bak. Bensintanken är placerad bakom framaxeln och motorn precis framför bakaxeln. Växellådan är en 7-växlad Getrag växellåda. Föraren kan välja mellan tre olika lägen. Normal, Sport och Track.

Designen av nya A110 är något helt eget. Den är modern, men man måste vara blind om man inte omedelbart se rötterna tillbaka till Alpine som lanserades redan 1955. 1955 är också antalet bilar som kommer att produceras initialt för ett stort antal marknader och levereras i slutet av 2017.

A110 Premiere Edition som de första 1,955 exemplaren heter, finns i antingen svart, vitt eller blått och har bland annat 18-tums lättmetallfälgar, Focal ljudsystem, kolfiberdetaljer i inredningen, skålade lädersäten.

Priset på Alpine Premiere Edition är 58.500 euro. Alpine är en äkta fransk produkt. Bilen designades på Renault Technocentre strax utanför Paris och byggs på den legendariska fabriken i Dieppe, där man även byggt Clio V6 och Clio RS.

I samband med produktionen av Alpine A110 i Dieppe har man investerat flera miljoner euro i teknologin för att montera bilens aluminiumchassi.