Estländsk dubbelseger i Formel Renault 1,6 på Solvalla

Estländsk dubbelseger i Formel Renault 1,6 på Solvalla

Ralf Aron vann båda racen när STCC och Formel Renault 1,6 gästade Solvalla. Bakom den unge estländaren lyckades norrmannen Kevin Aabol bäst med en andra- och en tredjeplats, ett facit som lyfte honom förbi Lukas Sundahl och till andra plats i tabellen.

Joonas Lappalainen hade en mindre lyckad helg, men toppar fortfarande mästerskapet inför finalen på Mantorp Park 19-20 september.

Ralf Aron stod i en klass för sig på den svårkörda, hala och ganska speciella banan på Solvalla. Han vann båda racen i överlägsen stil och kunde håva in 50 poäng.

– En bra helg för mig. Det kanske såg lätt ut i racen, men banan var hal så det gällde verkligen att vara fokuserad för att inte göra några misstag, konstaterade Aron efteråt.

Estländaren har inte kört samtliga deltävlingar i mästerskapet och har därför inget med toppstriden att göra. Det har däremot Kevin Aabol. Han tog in 25 poäng på ledande Joonas Lappalainen och klättrade dessutom förbi Lukas Sundahl och upp till andra plats i tabellen.

– Två pallplatser var bra för min situation i mästerskapet, konstaterade den glade gutten efteråt.

Sundahl hade en mindre lyckad helg, tog bara nio poäng, och hans tredjeplats i mästerskapet hotas nu av Pontus Fredricsson, som noterades för en fjärde- och en andraplats. Fjärdeplatsen erövrade han efter att ha kört upp sig från näst sista position efter en snurrning i inledning på heatet.

Femma i tabellen är Robert Svensson, som även han visade styrkan på Solvalla. Han tog målflagg som trea och fyra i de båda heaten.

Joonas Lappalainen imponerade i kvalet, stod i pole position i det första heatet, men tappade ner till åttonde plats redan på det första, stökiga inledningsvarvet. En bestraffning senare i heatet gjorde att den snabbe finländaren fick nöja sig med åttonde plats. Det blev samma placering i det andra racet där han inte alls hittade farten och hade uppenbara problem med bilen.

Resultat.

Formel Renault 1,6, Solvalla, 6 september.

Heat 1.

9) Robin Fredriksson, SMK Örebro, - 1 varv

10) Lukas Sundahl, Wäxjö MS, - 1 varv

11) Karl Ero, Hässleholms MK, - 1 varv