Marcus Annervi

Från den jagade till jägaren – Marcus Annervis mål är dubbelseger

Inför förra deltävlingen var han mästerskapsledare i Renault Clio Cup men åkte därifrån som tvåa och med trasig bil. Nu har Marcus Annervi och hans team fixat bilen igen och målet inför Solvalla är solklart:
- För att jag ska vara nöjd när jag åker från Solvalla ska jag allra helst tagit dubbelseger och åka därifrån med mästerskapsledning. Andra scenariot är att poängavståndet till Nicklas (Oscarsson) ska ha krympt. Något av dessa scenarion gör att vi kan vi ta oss an finalen i Knutstorp med ett leende, säger Marcus Annervi inför Solvalla.

Det är tätt på given för Clio Cup-förarna. Alastaro i Finland ena helgen och Solvalla i Stockholm helgen därpå. För Marcus Annervi var trippen till Finland ingen höjdare. Bara åtta inkörda poäng och årets första nolla i poängkolumnen, vilket gjorde att ha tappade totalledningen till Oscarsson. Lägg till att bilen blev rejält tilltufsad efter smällen i andra racet.
— Det var stora skador på bakvagnen, säger Annervi som dessbättre kunde meddela att bilen är klar för race igen efter ett par dagars intensivt arbete.

Solvalla är en speciell bana, inte minst med tanke på att de två senaste tävlingarna gått på snabba banor (Alastaro och Falkenberg).
— Från två snabba banor till något som liknar en gokartbana. Men jag gillar Solvalla, det gick bra här förra året och den känslan tar vi med oss, säger Annervi som vann Solvalla-deltävlingen i JSM-klassen 2015.

Ändras fokus när det du som jagar istället för att vara den jagade?
— Såklart är det inte samma press när man inte leder, när man ligger först är det en annan press att göra bra resultat. Men egentligen ska vi inte ha några krav på oss, det är vår första säsong i den här klassen och enbart det faktum att vi slåss om guldet är en bonus, säger Annervi.

Men Annervi medger att han har guldvittring och att han kör för det.
— Självklart vill vi göra så bra vi kan och vi tänker inte hålla igen. Det är bara att köra in i det sista och hoppas på att vi får ett avgörande i finalen på Knutstorp om några veckor. Knutstorp är som en hemmabana, jag har bara ”goa” känslor därifrån och det vore kul att få avgöra där.

Vad talar för dig i guldstriden?
— Före Finland hade jag sagt att det är vi alltid tar poäng, men det förstördes ju där. Men vår jämnhet är ändå vår stora fördel, att vi nästan alltid plockar poäng. Är man jämn och plockar poäng så vinner man.

Vad talar för Nicklas?
— Nicklas är jäkligt snabb direkt när vi kommer till en bana. Vi har ofta problem att hitta rätt inställningar, det brukar vi göra till racen. Sedan är han bra på att kvala, det är också en styrka, säger Annervi som känner att han och hans team ligger en bit efter när det gäller Clio Cup-bilen.
— Nicklas körde nya bilen förra året, vi körde gamla bilen och har inte samma erfarenhet med inställningar. När vi väl hittar farten är vi snabba.

Skulle du bli väldigt besviken om du inte vinner totalt?
— Nej, detta är ett läroår. Vi är glada att vi är med och slåss om guldet.

Även i JSM-klassen är det en hård tvekamp om slutsegern. Inför Solvalla har Joel Jern ett försprång på 19 poäng på Julius ”Julle” Ljungdahl.

Tidsschema:

Fredag 2 september
14.05 Test
16.20 Kval

Lördag 3 september
11.10 Race 1
14.45 Race 2

Renault Clio Cup på TV
Direkt på SVT1 och SVT Play från 12.15 lördag 3 september. Magasinsprogram i SVT1 söndag 4 september klockan 17.00

Poängställning inför Solvalla

2) Julius Ljungdahl, 183
3) Anthon Caldana, 114
4) Klas Ekstrand, 24

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault S.A. har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.