Hellsten siktar på Clio Cup-pallen hemma i Göteborg

Hellsten siktar på Clio Cup-pallen hemma i Göteborg

På Solvalla kom Axel Hellstens första pallplats i Renault Clio Cup JTCC.

Hemma i Göteborg 28-29 juni hoppas 20-åringen på nästa fullträff.

– Det ska bli kul att köra på hemmaplan. Jag är taggad för fler pallplatser, säger Hellsten.

Axel Hellsten är en av många nykomlingar i årets upplaga av Clio Cup JTCC. Han kommer närmast från SSK-serien där han med framgång körde Volvo Original Cup 2012. Hellsten blev tvåa i VOC, men samlade flest poäng under säsongen för att efter finalen utropas till 2012 års SSK-mästare.

Den framgången klassar han fortfarande som sin främsta. Hittills.

– I samband med raceweek på Kinnekulle Ring förra året fick jag möjlighet att testa Richard Hanssons Renault Clio. Då väcktes tanken på att köra Clio Cup 2013, berättar han.

Hellsten drog igång projektet Nova Racing. Med god hjälp av pappa Magnus, mamma Carina, bröderna Edvin och Oskar, samt goda vännerna Stefan och Oskar Pettersson är han i dag en het kandidat till en plats högt upp i mästerskapstabellen. Hellsten var fyra och femma i premiären på Ring Knutstorp. På Solvalla slutade han fyra och – trea!

– Första pallplatsen! Den var riktigt skön både för mig och för teamet. Den visar att vi kan vara med och slåss där uppe i toppen.

Målsättningen inför säsongen var att sluta bland de fem främsta.

– Där ligger vi nu och jag är taggad att ta fler pallplatser, säger Axel.

Nästa får gärna komma i Göteborg City Race kommande veckoslut, 28-29 juni. Frihamnspiren är nämligen hemmaplan för Hellsten, som bor i Hovås, 15 km söder om banan. Dessutom läser han en femårig maskinteknisk utbildning på Chalmers i centrala Göteborg.

– Att få tävla på hemmaplan med kompisar på läktaren blir givetvis speciellt. Jag har varit och sett tävlingar på banan vid ett par tillfällen, men aldrig kört på den själv. Banan är tajt och tillåter inga misstag. Det är fullt fokus som gäller om det ska bli någon framskjuten placering.

Hellsten ångrar inte steget från Volvo 850 i SSK till Renault Clio i Clio Cup JTCC.

– Skillnaden på bilarna är stor. Clion har ett helt annat grepp och tillåter att man kastar den in i kurvorna. Det är en riktig racerbil.

Mycket av Axel Hellstens liv kretsar kring racing. När han inte tävlar själv syns han ofta som mekaniker åt yngre bröderna Oskar och Edvin, som båda tävlar i kartingklassen KZ2.

Axel körde själv karting i många år, men nu är det riktig bil som gäller – Renault Clio i Clio Cup JTCC.

Axel Hellsten

Född: 16 mars 1993.

Bor: Hovås.

Familj: Mamma Carina, pappa Magnus samt bröderna Edvin och Oskar.

Yrke: Studerar maskinteknik vid Chalmers i Göteborg.

Tävlingsklass: Clio Cup JTCC.

Team: Nova Racing.

Klubb: GKRC Team 13.

Hobby: Förutom motorsport tycker jag om att umgås med vänner och träna. Som träning cyklar jag gärna.

Styrka som förare: Målmedveten och fokuserad.

Främsta merit: SSK-mästare 2012, pallplats i Clio Cup JTCC på Solvalla 2013.

Hemsida: www.nova-racing.se

Renault Clio Cup JTCC efter två deltävlingar

1) Andreas Wernersson, Lidköping KK, 65 poäng

2) Robert Helling, KAK, 61

3) Mattias Lindberg, Hässleholms MK, 55

4) Henric Skoog, Karlskoga MF, 52

5) Axel Hellsten, GKRC Team 13, 49

6) Frederik Mortensen, Danmark, 42

7) Peter Larsson, Karlskoga MF, 18

8) Kalle Dejemyr, KAK, 18

9) Linda Johansson, Rasbo MK, 17

10) Simon Englund, Bollnäs MK, 16

11) Jan-Erik Berggren, Karlskoga MF, 7

Tidsschema Göteborg City Race

Fredag 28 juni

Kl 10.45-11.15: Test, Clio Cup JTCC.

KL 16.20-16.40: Kval, Clio Cup JTCC.

Lördag 29 juni

Kl 9.35-9.55: Heat 1, Clio Cup JTCC.

Kl 13.25-13.45: Heat 2, Clio Cup JTCC.

Bild: Hellsten 01.jpg

Foto: Renault/Tony Welam

20-årige Axel Hellsten bor i Hovås i södra Göteborg och ser självklart fram emot Göteborg City Race 28-29 juni.

Bild: Hellsten 02.jpg

Foto: Renault/Tony Welam

På Solvalla erövrade Axel Hellsten sin första pallplats för säsongen i Clio Cup JTCC då han blev trea i det andra loppet.

Bild: Hellsten 03.jpg

Foto: Renault/Tony Welam

Första pallplatsen. I det andra racet på Solvalla blev Axel Hellsten (t.h.) trea bakom Andreas Wernersson och Frederik Mortensen.

Bild: Hellsten 04.jpg

Foto: Renault/Tony Welam

En plats bland de fem främsta i mästerskapet är ännu så länge Axel Hellstens målsättning under sin premiärsäsong i Clio Cup JTCC.