​Ladda bilen hemma hos en främling med Elbnb

​Ladda bilen hemma hos en främling med Elbnb

Enligt en ny Sifo-undersökning från Renault anser varannan svensk att bristen på laddstolpar är ett hinder för att köra elbil och lika många anser att politikerna inte gör tillräckligt för att nå målet om en fossilfri bilflotta 2030. Samtidigt kan över hälften av svenskarna tänka sig att erbjuda en laddplats för elbilsförare i sitt hem. Därför startar Renault nu initiativet Elbnb – en social marknadsplats där vem som helst kan dela sin el med elbilsförare runt om i landet.

Elbnb är en ny marknadsplats som initierats av Renault men som drivs av svenska folket genom att användarna själva skapar fler laddplatser för elbilar i Sverige. Tjänsten består av en kartfunktion där vem som helst kan registrera sitt hem som en laddplats för elbilsförare samt även hitta laddstationer till sin egen elbil.

- Elbilar är redan verklighet, men trots att det är 2016 och miljö är mer aktuellt än någonsin så laggar infrastrukturen. Därför startade vi Elbnb, ett initiativ som drivs av folket själva och som visar att svenskarna gärna drar sitt strå till stacken när politiska beslut dröjer. Samtidigt vill vi visa att det är lika lätt att ladda en elbil som det är att höja sin röst för grönare vägar, säger Lars Höglin, som står bakom initiativet på Renault.

Mer än varannan svensk vill dela sin el

Enligt undersökningen finns det ett stort intresse för att dela sin el. Mer än varannan svensk (54 procent) uppger att de kan tänka sig att låta andra ladda bilen på sin tomt eller parkeringsplats om möjligheten fanns. Intresset är större bland män (59 procent) jämfört med kvinnor (48 procent) och som störst bland yngre personer mellan 15 och 34 år (62 procent).

- Svenskarna är vana vid delningsekonomi med alltifrån bilar till lägenheter. Efter samtal med både privatpersoner och politiker ser vi att inititativet tas emot väl, svenskarna verkar redo att även dela sina eluttag, fortsätter Lars Höglin.

Hitta mer information och registrera dig på Elbnb här. Genom att registrera sig på sidan skriver man samtidigt under för ett regeringsbeslut kring en bättre elbilsinfrastruktur.

Mer från Sifo-undersökningen

Enligt Renaults nya Sifo-undersökning är ett av de största hindren till att köra elbil att det finns för få laddplatser (51 procent), samtidigt vill sex av tio svenskar (60 procent) att fler byter till elbil. Mer än varannan svensk (51 procent) menar dessutom att politikerna inte gör tillräckligt för att nå målet om att samtliga av Sveriges bilar ska köras på fossilfria bränslen år 2030. Knappt varannan svensk (49 procent) säger också att det skulle vara mer intressant att skaffa elbil om det fanns fler laddstationer, störst är behovet i Stockholm där samma siffra är 56 procent.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av TNS Sifo, på uppdrag av Renault i Sverige i maj 2016. 1 071 respondenter deltog i undersökningen som genomfördes i TNS Sifos webbpanel med slumpmässigt rekryterade respondenter i åldern 15-79 år. Panelen är riksrepresentativ.

Fakta Elbnb

Elbnb är ett initiativ från Renault, men vem som helst kan använda tjänsten oavsett vilken elbil man kör. Elbnb.se samlar samtliga laddplatser, både från användarna och från befintliga laddplatser genom ett samarbete med den befintliga sajten uppladdning.nu.

Uthyraren och elbilsföraren gör själva upp om allt från tid till eventuell ersättning. På www.elbnb.se kan man, förutom att hitta sin närmaste laddplats eller erbjuda sitt eget eluttag, även skriva upp sig på en lista till regeringen med krav om att de ska erbjuda fler laddstationer.