Nya Mégane Coupé-Cabriolet - två bilupplevelser i ett skal

Nya Mégane Coupé-Cabriolet - två bilupplevelser i ett skal

Nu lanserar Renault Nya Mégane Coupé-Cabriolet – en elegant coupé som förenas med körupplevelsen i en cabriolet. Bilen premiärvisas på bilsalongen i Genève i början av mars och rundar av förnyelsen av hela Méganefamiljen med sin iögonfallande design.

Nya Mégane Coupé-Cabriolet har, liksom föregångaren, ett stort fällbart svart glastak i pianolackfinish, ett stort utbud av användarvänlig teknik samt erbjuder en rad nyheter:

• en framflyttad vindruteram för ökad rymlighet och en vindavvisare i glas bakom de bakre nackskydden
  • ett styvare chassi och en modifierad elektrisk servostyrning
  • ett stort utbud av rena motorer varav en är kopplad til en ny bekväm, bränslebesparande automatväxellåda, EDC (Efficient Dual Clutch) med dubbla kopplingar
  • hög kvalitetskänsla med exklusiv finish i exteriöra detaljer t ex svart pianolack och sidenmatt krom

Det hårda fällbara glastaket är standardutrustning och glasytan är hela
0,47m2 (störst i klassen) som ger en känsla av ljus, rymd och frihet i kupén. Vid fällning viker sig taket i två delar och med en enkel knapptryckning går öppning och stängning snabbt och smidigt – 21 sekunder. Insteg och sits förenklas av att vindrutan flyttats fram 10 cm.

Den fasta vindavvisaren i glas bakom de bakre nackskydden som är standard gör att fyra personer kan åka dragfritt i en fart upp till 90 km/h. Tillsammans med ett vindavvisarnät, Windblocker, bakom framstolarna, kan två åka utan luftturbulens i alla farter.

I Nya Mègane Coupé-Cabriolet kan alla åkande njuta av en komfort på högsta nivå; förarstolen kan höjdjusteras 70 mm och har en skjutmån på 240 mm, mekaniskt minna för stolposition vid återgång efter stolsfällning, justerbar ratt i 44 mm djupled och 5 grader i höjdled. Bagageutrymmet rymmer 417 dm3 som coupé och 211 dm3 som cabriolet, utrymmet är lättillgängligt med klassens lägsta lasttrösken (590 mm) och bästa bagagerumshöjd (258 mm).

En rad högteknologiska utrustningar finns i Nya Mégane Coupé-Cabriolet bl a;

• handsfree nyckelkort
  • elektrisk parkeringsbroms
  • klimatanläggning med två temperaturzoner och tre användarlägen,
  • Soft-Auto-Fast
  • bi-Xenon strålkastare med kurvljusfunktion
  • navigationssystemet Carminat TomTom® som är marknadens billigaste
  • integrerade system

Körupplevelsen blir behaglig med framvagnen av McPherson-typ i kombination med en s k hornformad subframe som ger en vridstyvhet som är tre gånger så stor som i förra Mégane CC och bakvagnen som består av en semiindividuell bakaxel. Den nya servostyrningen ger en snabb respons på förarens rattrörelser men samtidigt också en mer informativ återkoppling av vägkänslan i ratten.

Motorprogrammet innehåller sju alternativ, bensin och diesel;
Bensinversioner: 1.6 16V 110 hk, TCe 130, 2.0 16V 140 samt 2.0 TCe 180 hk
Dieselversioner: 1.5 dCi 110 hk med EDC (dubbla kopplingar), 1.9 dCi 130 hk och 2.0 dCi 160 hk. Olika motorerbjudanden beroende på marknad.

Nya Renault Mégane Coupé-Cabriolet drar full fördel av Renaults säkerhetskunnande.

Modellen monteras sida vid sida av Scénic i Renaults Douai-fabrik i Frankrike och lanseras under våren 2010.

Informationsavdelningen: Karin Karlsson, Renault Nordic AB, tel 0761199277