RENAULT CAPTUR - ÄVENTYRLIG KONCEPTBIL

RENAULT CAPTUR - ÄVENTYRLIG KONCEPTBIL

I dag avtäckte Carlos Ghosn Renaults nya konceptbil Captur. Det är en helt ny konceptbil som visar andra steget av sex i Renaults nya designstrategi. Bilen är en sportig crossover med en twin-turbo dieselmotor som kombinerar körglädje och goda prestanda med låga CO2-utsläpp.

Renaults nya och ambitiösa designstrategi kretsar kring begreppet "livscykel". Livscykeln innehåller sex steg som alla kommer att visualiseras av konceptbilar. Den första, tvåsitsiga DeZir Coupé, uttryckte "förälskelse" och passion. Nya Captur skall visa på den andra delen av livscykeln – som handlar om två personer som utforskar världen omkring sig. Precis som sin föregångare definierar Captur den enkla, sinnliga och varma känsla som skall komma att känneteckna Renaults framtida design.

- Renault Captur är en rolig och sportig crossover, perfekt för ett ungt par på väg att upptäcka världen, säger Laurens van den Acker, Direktör för designavdelningen.

Crossover med muskler

I sina proportioner och formspråk visar Captur på rörelse och lätthet, men på samma gång också kraft och muskler som i en terrängbil. Precis som för DeZir har vinklar, hörn och linjer fått ge vika för naturliga former. Exteriör-designern, Julio Lozano, har haft idrottsmän och extremsporter som främsta inspirationskällor.

Den nya konceptbilen handlar om mer än bara känslor - det är också en praktisk och mångsidig bil. Den är försedd med en hard-top som, när den avlägsnats, avslöjar en ram i kolfiber.

Captur kan förvandlas från en coupé till en cabriolet eller från stadsbil till terrängbil. Den sportiga stilen förstärks av ”måsvinge” dörrarna och de stora däcken som sitter på 22-tums svartvita fälgar.

Karossen är lackerad i ”kryddigt” orange som exponeras i en mängd olika nyanser både inuti och utanpå bilen.

Varm och ljus interiör

Interiören i Captur är utformad för att vara både välkomnande och passagerarvänlig. Intrycket av lätthet är dominerande även här. Framsätena är fästa i mittkonsolen precis som om de svävade i fritt. Kupén är återhållsam och ren, utan överflödig utrustning. Innovativa och smarta material har använts, vilket gör att formgivarna kunnat leka med ljus och optiska effekter. Mittkonsol, dörrsidor och instrumentpanel har formats med hjälp av ett genomskinligt material som ger illusionen av en andra hud. Längst fram i kupén finns självlysande fiberoptik i form av rep.

Ett flertal detaljer, såsom pedaler i aluminium, skålade framsäten i kolfiber och ratten i grå texturerat läder framhäver den sportiga designen. Bilens bakdel är multifunktionell med ett lastdäck fodrat med tre lager av rep som antingen kan användas för att säkra bagage eller bilda en ny form av sittplatser som närmast kan liknas vid en hängmatta.

Slutligen är det möjligt att dra ut stolsryggar från bilens insidor vilket två fullstora baksäten, kompletta med säkerhetsbälten och nackskydd. Då rymmer bilen också fyra passagerare.

Goda prestanda och låg förbrukning

Drivlinan i Captur är en ny twin-turbo diesel som utvecklats från den nya 1,6 dCi motorn. Mindre och effektiva motorer är en viktig del i Renaults strategi för att bli Europas ledande biltillverkare när det gäller låga CO2-utsläpp. Förtaget satsar på eldrift parallellt med förbränningsmotorer som kombinerar prestanda med minskad bränsleförbrukning. Twin-turbo dieseln på 1,6 liter passar perfekt in i denna strategi. Tack vare två-stegs överladdning producerar motorn hela 118kW (160hp) från en volym på 1,6 liter – vilket innebär en effekt på 100 hk per liter. Det är helt i nivå med sportmodeller som Clio RS. Maximala momentet (380Nm) finns tillgänglig från 1.750 varv/min, vilket ger kraftfull acceleration från låga varv. Övriga drivlinan består av en dubbelkopplad EDC växellåda som ger dynamiska köregenskaper. CO2-utsläppen ligger på under 99 gram per kilometer.

Bilens prestanda förbättras ytterligare genom ny teknik som ökar framkomligheten vid låga hastigheter i halt väglag. Om ett av de två drivhjulen tappar fästet överför en helt ny mekanisk och självlåsande differential hela eller delar av motorns vridmoment till hjulet med bäst grepp.

Helt nytt i konceptbilen Captur är också Visio-systemet – en uppfinning som använder en framåtvänd kamera monterad på toppen av vindrutan för att hjälpa föraren. Den nya tekniken bygger på principen om "förstärkt verklighet" som syftar till att öka förarens medvetenhet om trafikmiljön. Tanken är att minska stress och bidra till en lugnare körstil.

Tekniska Data

• Mått (mm)
    • Längd: 4.223
    • Bredd: 1.950
    • Höjd: 1.586
    • Markfrigång: (lastad) 261
    • Hjulbas: 2.624
    • Spårvidd fram:1.684
    • Spårvidd bak: 1.684
    • Motor: R9Mtt A.6 Twin Turbo
    • Effekt: 118kW (160hp)
    • CO2-utsläpp: 99g/km (NEDC kombinerad cykel)
    • Max vridmoment: 380Nm
    • Toppfart: 210 km/h
    • Transmission: EDC (Effektiv dubbla kopplingar)
    • Däck: 250/40 R22
    • Cd: 0,31

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault SAS har lång historia och traditioner bakåt i tiden,  t om från förra århundradet. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.