RENAULT GODKÄNNER HVO100

Renault har genomfört tester med det förnybara biodrivmedlet HVO100 och godkänner drivmedlet på sina nya dieseldrivna bilmodeller, både personbilar och transportbilar.

Renault har under en längre tid testat biodrivmedlet HVO100 för att utvärdera drivmedlets egenskaper och påverkan på fordonens motorer jämfört med traditionell diesel. Renault godkänner, efter avslutad studie, HVO100 som drivmedel på dieseldrivna nya bilmodeller, både personbilar och transportbilar. Godkännande gäller HVO100 enligt den europeiska standarden EN15940 och införs löpande i produktionen. Fordon som är HVO-godkända kommer ha en märkning vid tanklocket där XTL är beteckningen för HVO.

"Kärnan i Renaults hållbarhetsstrategi är företagets elfordonsprogram. Men för att täcka mobilitetsbehovet för alla våra kunder, speciellt inom företagssektorn som har bilflottor som drivs på diesel, är detta ett positivt och viktigt steg för att sänka den totala utsläppsnivån från fordonsflottorna", säger Thomas Holm, Renault Sverigechef.

Nedan en översikt över införandet av HVO godkännandet på Renaults personbilar. Nya motorvarianter tillkommer löpande. Bilar tillverkade innan angivna datum omfattas inte av godkännandet.

Clio / Clio Sport Tourer dCi 90 / dCi 90 EDC                  Från produktionsvecka 48/2018

Mégane/ Mégane Sport Tourer dCi 115/dCi 115 EDC   Från produktionsvecka 48/2018

Grand Scénic dCi 120, manuell växellåda                      Från produktionsvecka 49/2018

Nya Kadjar dCi 115, dCi 115 EDC                                  Från produktionsvecka 08/2019

Talisman dCi 120 / dCi 150, manuell                              Från produktionsvecka 09/2019

Talisman dCi 160 EDC / dCi 200 EDC                           Från produktionsvecka 09/2019

Espace dCi 160 EDC / dCi 200 EDC                             Från produktionsvecka 03/2019

Koleos dCi 175 EDC / 4x4                                             Från produktionsvecka 03/2019

Tidsplanen för transportbilar offentliggörs inom kort.

Biodrivmedlet HVO100 (hydrerad vegetabilisk olja) är ett förnyelsebart drivmedelsalternativ som kan utvinnas från exempelvis industriavfall och andra vegetabiliska källor. Förenklat kan det förklaras som en kemiskt sammansatt kopia av traditionell diesel. Jämfört med vanlig diesel kan koldioxidutsläppen vid drift med HVO100 sänkas upp till 90 %. En avgörande faktor vid beräkningen av minskat koldioxidutsläpp beror på vilken råvara som används vid framställningen av drivmedlet.