Renault premiärvisar Kangoo Express Z.E. med 100% el

Renault premiärvisar Kangoo Express Z.E. med 100% el

PRESSINFORMATION

2010-09-22

Renault premiärvisar Kangoo Express Z.E. med 100% el på transportbilsmässan i Hannover och lanserar priset.

Kangoo Express Z.E. – 100 % el

Vid Hannovermässan premiärvisar Renault eltransportbilen Kangoo Express Z.E. (zero emission) och presenterar priset. Renault har utvecklat flera inköpsmodeller för kunder som vill köpa en elbil. Köpare erbjuds två separata lösningar när det gäller köp av en Kangoo Express Z.E. elbil. Kunden köper eller hyr sin elbil och tecknar ett abonnemang för hyra av batteriet. Kangoo Express Z.E. kommer att säljas i Sverige till ett pris av 194.000:- ex. moms innan eventuella skatteavdrag. Månadskostnaden för hyra av batteri blir cirka 699:- ex. moms.

Laddning av el (för en räckvidd på160 km) för Kangoo Express ZE kommer att kosta cirka 20:-  beroende på det lokala priset på el (kWh). Renaults första elbil kommer alltså att vara prisvärd både att köpa och köra, vilket gör den särskilt attraktivt för företag och stora flottor att köpa.

Lastkapaciteten är lika stor som i Kangoo Express

Renault Kangoo Express Z.E. är 4.21m lång med en lastkapacitet på mellan 3 och 3,5 m3* en lastlängd på 2,50 m och en nyttolast på 650 kg*. Batterierna är placerade i mitten av fordonet, under golvet. Lastkapaciteten är identisk med Kangoo Express. * beroende på version och marknad.

Kunderna kommer också att ha tillgång till samma omfattande sortiment av professionell utrustning som de är vana med i Kangoo Express. Designen av elbilsversionen av Kangoo Express Z.E. liknar den med vanlig förbränningsmotor. Ett kromat Z.E.-märke identifierar bilen som en av Renaults elbilar. Luckan med eluttaget är placerad längst fram på fordonet, bredvid den högra strålkastaren. En standardladdning via ett 220V 16A uttag tar mellan sex och åtta timmar.

Räckvidden med Kangoo Express Z.E. är 160 km vid blandad körning. Planeringen för optimal räckvidd är en viktig faktor med ett elfordon och Renault har vidtagit åtgärder för att göra det så enkelt och effektivt som möjligt för den som kör. Man har utvecklat en speciell MMI (Man Machine Interface) som informerar föraren hur långt man har kvar att köra och status för batteriladdningen. Den inbyggda datorn är anpassad till egenskaperna av elfordon och visar återstående räckvidd och antal kWh samt realtid och medelförbrukning. Nya funktioner kommer också att finnas tillgängliga, såsom uppvärmning och nedkylning av kupén under laddning av batteriet, för att maximera fordonets räckvidd.

• En mätare bredvid hastighetsmätaren visar återstående batteriladdning
  • En econometer (räckviddsmätare) visar ökning av energiförbrukning i realtid
  • Econometern har fått en ny färgkod: mörkblå för "normal" användning, ljusblå för optimal drift (energiåtervinning) och röd för överdriven konsumtion som kommer att påverka fordonets räckvidd

En helt elektrisk drivlina, stor körglädje
Eltransportbilen erbjuder en stabil och pålitlig resa och bilens dynamiska egenskaper är identiska med de som finns i Kangoo Express. Kangoo Express Z.E. är rolig att köra. Den är tyst och man behöver inte växla. Accelerationen är stark från låga varvtal och motorn ger maximalt vridmoment på 226 Nm från det ögonblick föraren börjar köra. Elmotorn har en effekt på 44 kW (60 hk) och en maximal hastighet på 130 km/h. Energieffektiviteten är 90 %, helt överlägsen de 25 % i en förbränningsmotor..

När man gasar drivs elmotorn av ett 22 kWh litium-jon-batteri som omvandlar elektrisk energi till mekanisk energi som överförs till drivhjulen. Batteriet laddas när föraren lyfter foten från gaspedalen s k retardation.

Renault Kangoo Express Z.E. kommer tillverkas i Maubeuge, Frankrike, på samma produktionslinje som Kangoo Express. Elbilsversionen drar full nytta av tidigare erfarenheter från produktionen av den första Kangoon. Detta kommer att göra det möjligt att starta produktionen snabbt samt säkerställa hög kvalitet från början.

De första eltransportbilarna kommer att utrustas med ett unikt utbud av utrustning. På hemsidan www.renault-ze.com kan kunder beställa exempelvis en Kangoo Express Z.E. och bli först med en sådan när de lanseras på marknaden.

Informationsavdelningen: Karin Karlsson, Renault Nordic AB, tel 0761199277

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault SAS har lång historia och traditioner bakåt i tiden,  t om från förra århundradet. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.