Renault presenterar ny strategisk framtidsplan: ”Drive the Future 2017-2022”

Renault presenterar en ny strategisk framtidsplan: ”Drive the Future 2017-2022”

• 21 nya bilmodeller varav 12 elbilsmodeller
  • Ledarskap med elbilarna
  • 70 miljarder euro i intäkter
  • 18 miljarder satsas på utveckling
  • Öka till 5 miljoner sålda bilar
  • 80 % av bilmodellerna ska bygga på koncernens egna plattformar
  • Investeringar i ryska Autovaz och ökade möjligheter i Kina via strategiska samarbeten mellan EV och LCV
  • Ökade marknadsmöjligheter i Brasilien, Indien och Iran
  • Global aktör med lätta transportbilar

Framtidsplanen ”Drive the Future” är starkt ihopkopplad med Renaults vision; hållbar mobilitet för alla, idag och imorgon. 12 eldrivna bilmodeller kommer lanseras varav 8 helt eldrivna.

Planen, som presenterades häromdagen, kommer styra koncernen de kommande sex åren. Målet är att ha 70 miljarder euro i intäkter 2022 och en rörelsemarginal på 7 % mot slutet av planen.

Renault räknar med att volymerna kommer öka med mer än 40 % till över 5 miljoner bilar, jämfört med 3,47 miljoner bilar sålda 2016. Detta främst beroende på att företaget utökar sitt sortiment, inklusive lätta transportbilar och nya elbilar, som bygger på koncernens tidigare globala elbilsframgångar.

Ökade investeringar i ryska Autovaz, fler möjligheter i Kina med elbilar och lätta transportbilar samt högre marknadsandelar i Brasilien, Indien och Iran är andra globala målsättningar.

”Drive the Future” kommer också dra nytta av forskningen och de stora skalfördelar som Renault-Nissan-Mitsubishi - världens största fordonsallians, bidrar till. 80 % av företagets bilmodeller ska komma från egna plattformar och 18 miljarder euro under sex år satsas på utveckling

Renault satsar vidare på att etablera sig som en global aktör när det gäller lätta transportbilar.

www.drivethefuture.groupe.renault.com

Kategorier

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault S.A. har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.