Viktor Andersson i Formula STCC Nordic.

Renault Sverige satsar på juniorracing

Trots sina unga år har Viktor Andersson (14 år) redan en lång tävlingshistoria inom racingen bakom sig. De senaste sju åren har han framgångsrikt tävlat i karting med meriter som två SM-brons och starter i såväl EM och VM i bagaget.

Nästa steg i motorsportskarriären för Viktor blir debut i Formula STCC Nordic tillsammans med Renault Sverige som sponsor.

”Motorsport är en del av Renaults DNA och juniorracingen är där det börjar. Många av världens största namn inom motorsporten har någon gång under sin karriär tävlat i en bil med Renaultmotor. Jag är övertygad om att vi får se en spännande utveckling av Viktors förartalang i framtiden. Att bilen är snabb vet vi redan (Viktor kör 2016 år mästarbil) så nu är det upp till Viktor, säger Christopher Zell, Brand Manager Renault Sport Sverige

Debuten i Formula STCC Nordic är Viktors första säsong i formelbilsklassen och första steg utanför kartingens värld - men Linköpingsbon tar det hela med ro. Motorsport har alltid varit en stor del av uppväxten i familjen Andersson då både far Mattias och farfar Hans har gedigna bakgrunder som racerförare.

Formula STCC Nordic-bilarna är utrustade med 1.6 liters motorer från Renault och utvecklar 140 hästkrafter vid 6 800 varv/minut. Då samtliga bilar i klassen är tekniskt identiska kan förarna koncentrera sig på körningen och det är förarens skicklighet som blir utslagsgivande – något som passar Viktor bra då fokus under första säsongen ligger på att lära känna bilen och utvecklas som förare.

Formula STCC Nordic går som supportklass till STCC under säsongen 2018 där fem av seriens sex deltävlingar ligger i samband med STCC-loppen. Premiären går av stapeln i Knutstorp den 5 maj.