Tätt i toppen i Clio Cup JTCC

Tätt i toppen i Clio Cup JTCC

Det tätnade i toppen på Clio Cup JTCC efter lördagens båda race i STCC-deltävlingen på Solvalla. Inför nästa deltävling, som avgörs i Göteborg, är det bara 23 poäng som skiljer de sex främsta förarna i mästerskapet.

Toppar tabellen göra regerande mästaren Andreas Wernersson, Lidköping KK, som vann dubbelt i Stockholm.

I premiären på Ring Knutstorp blev Wernersson och dansken Frederik Mortensen oskyldiga offer i en startkrasch. Båda tvingades bryta och blev poänglösa i det första heatet.

På Solvalla tog båda revansch. Wernersson vann båda loppen från pole position. Mortensen blev tvåa två gånger om.

– Det här var viktiga segrar. Nu är jag ikapp igen i mästerskapet, log Wernersson som ryckte åt sig en liten ledning på fyra poäng.

Lika glad som Wernersson var danske Mortensen, som av fjolårets STCC-förare Michael Nykjaer fått värdefulla tips om hur han skulle angripa den trånga banan på Nordens största travanläggning.

– Jag och hela teamet behövde den här framgången, försäkrade dansken och såg belåten ut.

Fler än ovan nämnda vände hemåt från Stockholm och Solvalla med ett leende på läpparna. Henric Skoog från Eskilstuna, som blev trea i det första racet, var en utav dem. Göteborgaren Axel Hellsten, som nådde tredje plats i det andra heatet via en läcker omkörning av Mattias Lindberg, var en annan. Pallbesöket var hans första i Clio Cup i karriären.

För Robert Helling, KAK och Mattias Lindberg, Hässleholm MK, som delade mästerskapsledningen efter premiären i Skåne, blev inte besöket på Solvalla lika lyckosamt. Helling fick nöja sig med femte och sjätte plats medan Lindberg bara kom i mål i det andra racet där han slutade fyra. Det första bröt han.

Helling och Lindberg är tvåa och trea i tabellen inför deltävlingen i Göteborg 28-29 juni.

För Kalle Dejemyr, som bara hade tre kilometer till Solvalla från hemmet i Sundbyberg, blev hemmatävlingen en besvikelse. Efter att ha missat starten i det första heatet krökte han ett styrstag och blev åttonde man. Det andra bröt han.

– Jag knäckte en spindelled i starten och brakade tyvärr rakt in i Linda Johansson. Smällen tog så illa att inte heller hon kunde fullfölja. Det var inte min dag i dag, bortsett från kvalet där jag var fyra och visade att jag är på rätt väg, sa Dejemyr.

Totalt var tolv förare anmälda till Clio Cup JTCC på Solvalla. Nykomlingen Mattias Jalkanen kom dessvärre inte till start i något av racen sedan han hamnat i en betongmur i kvalet och slagit sönder sin Clio.

Resultat.

Clio Cup JTCC, Solvalla, 8 juni.

Race 1:

11) Berggren, 7

Bild: Clio Solvalla 01.jpg

Foto: Renault/Tony Welam

Tre glada pristagare efter det andra Clio Cup-racet på Solvalla. Fr.v: Frederik Mortensen, Andreas Wernersson och Axel Hellsten.

Bild: Clio Solvalla 02.jpg

Foto: Renault/Tony Welam

Efter en mindre lyckad premiär slog Andreas Wernersson tillbaka på Solvalla, vann båda racen och övertog ledningen i tabellen.

Bild: Clio Solvalla 03.jpg

Foto: Renault/Tony Welam

Dansken Frederik Mortensen hade fått tips av självaste Michel Nykjaer inför racet på Solvalla. Det gav resultat. Mortensen blev tvåa i båda loppen.

Bild: Clio Solvalla 04.jpg

Foto: Renault/Tony Welam

Axel Hellsten tog sin första pallplats i Clio Cup JTCC genom att bli trea i det andra racet på Solvalla.

Bild. Clio Solvalla 05.jpg

Foto: Renault/Tony Welam

Prispallen efter race 1. Fr.v: Frederik Mortensen, Andreas Wernersson, Henric Skoog.