De dyra feltankningarna ökar

Dieselbilarna ökar vilket leder till fler feltankningar. Av gammal vana gör många misstaget att tanka med samma typ av bränsle som de alltid gjort. Något som resulterar i minst 20 000 dyra feltankningar i Sverige varje år. För att minimera skadorna informerar Renault Försäkring om vad man ska göra om olyckan är framme.

2005 hade bara en av tio nyregistrerade bilar dieselmotor. Idag är fler än var sjätte nyregistrerad bil dieseldriven och varje år sker ca 20 000 feltankningar. En trend som kan bli en kostsam historia för bilägarna.

– Det är lätt hänt att man tankar med fel bränsle om man nyligen bytt till dieselbil eller använder en hyrbil med dieselmotor. Skulle du råka ut för detta misstag är det viktigt att komma ihåg att inte starta motorn. Har du redan kört iväg – stanna då bilen och kontakta ditt försäkringsbolag, säger Anna Johansson på Renault Försäkring.

Att dieselbilar tankas med bensin tillhör de vanligast förekommande feltankningarna. Det beror på att de inte finns någon spärr som hindrar feltankning eftersom bensinpistolen ryms i dieselbilens påfyllningsöppning. Däremot är dieselpistolen för stor för bensinöppningen och därför är den här typen av feltankningar ovanliga.

Här berättar Renault Försäkring om vad som händer och hur man ska agera om man råkar tanka med fel bränsle.

Att tänka på vid feltankning:

• Starta inte motorn. Det räcker med att du vrider om nyckeln för att det felaktiga bränslet ska dras in i systemet och förstöra bränslesystemet och i värsta fall även motorn. Kör du iväg med fel bränsle i bilen är risken ännu större att motorn skadas. En reparation av bränslesystemet kan kosta mellan 20 000 – 25 000 kronor.
  • Ring försäkringsbolaget. Det räcker inte att bilen är trafikförsäkrad för att få ersättning vid feltankning. En helförsäkring täcker sanering och byte av filter medan reparation av motor kan variera. Som kund hos Renault Försäkring bärgas din bil till närmaste Renaultverkstad och dessutom ersätts alla skador som är orsakade av feltankning av vagnskadeförsäkringen/personvagnsgarantin.
  • Bärga bilen till verkstad. Kör inte till verkstaden utan ring till bärgare eller få hjälp med att bogsera bilen så att inte motorn förstörs.
  • Tömning och sanering. På verkstaden måste bränslet bytas ut genom tömning och sanering av tanken. Sanering kan kosta upp till 15 000 kronor.

Vad händer vid en feltankning?

• Bensin i en dieseltank. Det räcker med en liten mängd bensin i en dieseltank för att motorn ska riskera att skadas. Flampunkten förändras och eftersom bensinen inte innehåller något smörjmedel kan dieselmotorn i värsta fall förstörs helt.
  • Diesel i en bensintank. Om diesel hamnar i en bensintank finns det risk för driftstörningar och motorskador. Detta gäller även om det bara handlar om en liten mängd diesel.
  • E85 i fel tank. Om man råkar tanka med E85 bränsle i en bil som inte är avsedd för detta kan bränslet fräta tanken, bidra till allvarliga driftstörningar och öka avgasutsläpp. Om bilen startar överhuvudtaget, vill säga.

För mer information, kontakta:
Anna Johansson, Marknadsförare Renault Försäkring
Telefon: +46 70 2239244
Mail: anna.johansson@renaultforsakring.se

Om Renault Försäkring
Renault Försäkring är det enda bolag som enbart försäkrar Renaultbilar. Det innebär att vi är experter på Renault och lägger all vår tid på att göra bilägandet så bekvämt och tryggt som möjligt för dem som kör Renault. Bland annat är vi ensamma om att garantera reparation med Renault Originaldelar hos en av oss auktoriserad Renaultverkstad. Vi finns representerade på flera platser i Sverige. Renault Försäkring är ett samarbete mellan Renault Nordic AB, Renault Finance Nordic och If Skadeförsäkring AB (publ).

• Biltrafik