Så undviker du inbrott i bilen

Sommaren innebär inte bara högsäsong för bad och uteliv, det är också den tiden på året när flest inbrott sker i bilar. Renault Försäkring ger dig tipsen som minskar risken att just du drabbas.

Bilstölder har blivit ovanliga idag tack vare elektroniska stöldskydd. Bilinbrott och stölder i bil har också minskat, men drabbar fortfarande många. Förra året anmäldes 52 500 fall av inbrott i bilar i Sverige. Men det finns en del du själv kan göra för att minska inbrottsrisken.

– Ett vanligt misstag är att man lämnar stöldbegärliga saker synliga i bilen när man lämnar den. Man parkerar bilen på en undanskymd plats istället för på en upplyst plats med mycket folk i rörelse. Många förlitar sig också på den elektroniska startspärr som numera ska finnas i alla nyare bilar, men det är inte fel att komplettera med en certifierad rattkrycka som rent mekaniskt gör det mycket svårare att stjäla bilen och som försvårar stöld av t.ex. en krockkudde, säger Lotta Mauritzson, ansvarig för rådgivning på SSF Stöldskyddsföreningen.

Viss bilutrustning är mer attraktiv för tjuvar. Men det finns knep för att motverka stöld. Ett sådant är att märka stöldbegärlig utrustning som fälgar och extraljus med bilens registreringsnummer så att de blir mindre lockande att stjäla. Vidare kan du kombinera ditt larm med en nivåsensor och låsmuttrar, det skyddar din bil mot stöld av hjul. Har din bil en startspärr är det omöjligt för tjuvar att starta bilens motor. Ytterligare ett tips är att märka rutorna, det försvårar försäljningen av en stulen bil.

– Inför att högsäsongen för bilinbrott nu startar har vi har tagit fram ett antal tips på hur man kan skydda bilen. Tänk alltid på att tömma bilen i samband med att du parkerar, säger Sofia Bergfors, Renault Försäkring.

Tips på hur du skyddar din bil mot inbrott

• Kontrollera att larmet på bilen fungerar och att det är godkänt av Renault Försäkring eller är rekommenderat av Svenska Stöldskyddsföreningen.
  • Kontrollera att bilen verkligen går i lås när du fjärrlåser den.
  • Undvik att parkera på stora, mörka parkeringsplatser.
  • Göm aldrig värdeföremål i handskfack eller någon annanstans i bilen.
  • Lämna aldrig kvar mobiltelefon i bilen.
  • Var medveten om att kläder, paket och kassar lockar till sig tjuvar.
  • Även parkeringspengar och cigarettpaket lockar till sig tjuvar.

Sofia Bergfors, Renault Försäkring

Telefon: 031-345 68 82, 0768-932 923

Mail: sofia.bergfors@renaultforsakring.se

• sofia bergfors
  • lotta mauritzson
  • sff stöldskyddsföreningen
  • inbrott
  • bilinbrott
  • semester
  • sommar

Renault Försäkring är det enda bolag som enbart försäkrar Renaultbilar. Det innebär att vi är experter på Renault och lägger all vår tid på att göra bilägandet så bekvämt och tryggt som möjligt för dem som kör Renault. Bland annat är vi ensamma om att garantera reparation med Renault Originaldelar hos en av oss auktoriserad Renaultverkstad. Vi finns representerade på flera platser i Sverige. Renault Försäkring är ett samarbete mellan Renault Nordic AB, Renault Finance Nordic och If Skadeförsäkring AB (publ).