Miljöpris till Hulebäckselever

Miljöpris till Hulebäckselever

För andra året i rad har Renovas miljöskola utlyst en idétävling på tema Miljö - konsumtion och hållbarhet, riktad till gymnasieklasser i Göteborg med omnejd. Årets vinnare är klass NA 1D på Hulebäcksgymnasiet i Härryda kommun. Det vinnande bidraget handlar om att starta ett företag med affärsidé att återvinna gamla kläder till användbara och attraktiva tygkassar.

Tävlingen utlystes i samband med "Europa minskar avfallet-veckan" i november och klasserna har därefter fått god tid på sig att fila på sina bidrag.

Kurt Lindman, miljökommunikatör och lärare på Renovas miljöskola är mycket nöjd:
- Ett konkret förslag som direkt tar tag i detta med vår konsumtion. Idén handlar om återanvändning för konsumtion, dvs den ur miljösynpunkit allra bästa konsumtionsformen.

Många bidrag har kommit in och utvärderingen av de inkomna ansökningarna gjordes utifrån att det ska handla om ett miljöproblem som berör ungdomar mer direkt och att det ska vara en konkret idé som väcker intresse och kan få genomslag.

Klass NA1D på Hulebäcksgymnasiet valde att utgå från ett problem som de själva upptäckt i jakten på pengar till en studieresa. Det finns många produkter för skolklasser att sälja för att samla in pengar, men de är ofta inte särskilt miljövänliga. Klassens lösning är att ett företag startas som kan ge skolklasser möjligheten att tjäna pengar till klasskassan på ett miljövänligt sätt. Klassen skickar in begagnade kläder till företaget som syr tygkassar av materialet, som klassen sedan får sälja.

Priset är på 10 000 kr. Klass NA 1D på Hulebäcksgymnasiet har ett mål att kunna finansiera en resa till Sydafrika.

Kontakt:
Kurt Lindman, miljökommunikatör, Renova 070 562 88 15