På lördag är alla vinnare - återvinnare

På lördag är alla vinnare - återvinnare

Varje svensk producerar 500 kg sopor varje år. Ju mer av detta som kan återanvändas eller återvinnas till nya material eller till energi och värme, desto bättre för miljön. För tredje året i rad arrangerar nu Renova tillsammans med sina elva ägarkommuner i Västsverge ÅTERVINNINGENS DAG för att slå ett slag för ännu bättre sortering och återvinning.

På Återvinningens dag kommer de 25 återvinningscentralerna i de elva kommunerna att ställa upp med extra personal för att svara på allmänhetens frågor. Dessutom bjuds på både underhållning, korv och kaffe på sina ställen.

Vanliga frågor till personalen kan vara hur man ska sortera föremål som består av olika material, om skillnaden mellan förpackningsmaterial och annat material, om elektronik och annat farligt avfall m.m.

Öka medvetenheten
- Med denna satsning vill vi öka medvetenheten om att det är viktigt att sortera och att sortera rätt. Det är förutsättningen för att vi ska kunna återvinna ordentligt. Vi är bra på detta i Sverige i jämförelse med de flesta länder, men vi kan givetvis bli ännu bättre på att både återanvända och att sortera för återvinning, säger Renovas miljöchef Viktoria Edvardsson. Det allra bästa är givetvis att inte skapa avfall överhuvudtaget!

Lite statistik
Enligt Avfall Sveriges statistik blir cirka 35 procent av hushållens avfall nya material såsom metaller, karong, plast och glas. 14 procent sorteras ut som biologiskt avfall och blir kompost eller biogas. 48 procent förbränns och blir värme eller el. (1 kg sopor ger sju minuters dusch och 3 timmar framför datorn!)

Kvar efter återvinning blir endast några få procent som deponeras. Deponering är något som ska undvikas av klimat- och miljöskäl i enlighet med EU:s direktiv.

Beräkningar visar att totalt omkring 150 miljoner ton avfall fortfarande läggs på deponi i Europa. Sverige är ett förgångsland med sina i jämförelse mycket små deponimängder.

Återvinningens dag äger rum i följande kommuner (Renovas ägarkommuner): Ale, Göteborg, Härryda, Kungälv, Kungsbacka, Lerum, Mölndal, Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö. Ett nära samarbete mellan Renova och ägarkommunerna ökar möjligheterna att lösa avfallsfrågorna på ett miljöriktigt sätt i regionen på lång sikt. Mer information om aktiviteter, öppettider m.m. på Återvinningens dag finns på kommunernas hemsidor.

Kontakt: Christian Kallerdahl, pressansvarig, Renova, 0705678672