Premiärvisning av unik eldriven sopbil

Vi har nöjet att bjuda in till en spännande aktivitet i Göteborg den 12 april 2018. Du får möjlighet att vara på plats tillsammans med en grupp utvalda medierepresentanter från hela världen vid premiären för vår första helt eldrivna sopbil.

Vi presenterar ett nära samarbete mellan tre partners med höga ambitioner inom eldriven mobilitet i våra städer. Vi vill visa hur Volvo Trucks, Göteborgs stad och Renova samarbetar för att ta fram effektiva elektrifierade lösningar. Det här är ett exempel på hur vi tillsammans är med och påverkar utvecklingen för att kunna skapa en bättre stad för våra invånare.

För Göteborgs Stad och Renovas del handlar utveckling av elektrifierade fordon om att ligga i framkant när det gäller säkerhet, miljö och teknisk utveckling. Den eldrivna sopbilen ger stora miljömässiga fördelar för stadsmiljön och invånarna. Tillsammans skapar vi en hållbar stad.

Du kommer att få möjlighet att diskutera en rad viktiga aspekter på hållbara stadstransporter, till exempel sopbilen, staden, kunden, laddningsmöjligheter och fördelarna för närmiljön och staden invånare.

Du får även möjlighet att träffa Volvo Trucks vd Claes Nilsson, Göteborgs kommunstyrelses ordförande Ann-Sofie Hermansson och experter från alla samarbetspartners.

Vi hoppas verkligen att vi får nöjet att ha dig bland våra gäster på Götaplatsen, Göteborg den 12 april
kl. 9.00. Vi ser fram emot anmälan senast den 6 april via e-post: mimmi.lagergren@renova.se

Anders Åström, vd Renova AB

Birgitta Roos, tf förvaltningsdirektör, Göteborgs stad, Kretslopp och vatten,

Renova är den ledande miljökoncernen i Västsverige inom avfalls- och återvinningsbranschen. Koncernen består av två bolag. Renova AB - som jobbar med kommunernas direkttilldelade uppdrag och Renova Mijö AB, som konkurrerar med andra företag om uppdrag från företag, verksamheter och kommuner.

2016 behandlades ca 1 140 000 ton avfall. Mer än 90 procent gick till material- eller energi återvinning. Koncernen omsätter ca 1,2 miljard kr, har 780 anställda och ägs av tio kommuner: Ale, Göteborg, Härryda, Kungälv, Lerum, Mölndal, Partille, Tjörn, Stenungsund och Öckerö.