Tillkännagivande Initial och CWS boco

Rentokil Initial plc och Haniel har idag ingått en överenskommelse om att inleda ett samriskprojekt, som kommer att vara fokuserat på att leverera tjänster för arbetskläder, toaletthygien och mattor – med siktet inställt på att sätta nya standarder för kundservice och innovation.

Det gemensamma företaget kommer att föra samman Rentokil Initials verksamheter inom arbetskläder, hygien och mattor i 10 länder (i Beneluxländerna och Central- och Östeuropa), som är verksamma under Initial-varumärket, med Haniels verksamheter i 17 länder, som är verksamma under CWS-varumärket.

Samriskprojektet kommer att kombinera de båda företagens styrkor för att:

• Bli en ledande leverantör av tjänster för arbetskläder, toaletthygien och mattor med en delad ambition om att vara den bästa leverantören på marknaden
  • Accelerera vår plan att bli ledaren inom högkvalitativa produkter och tjänster
  • Bli ett större och mer framgångsrikt företag med en delad värdegrund av respekt för kollegor och enastående kundservice
  • Utveckla en branschledande tjänsteverksamhet genom att dela bästa praxis och nya innovationer.

Sammanfattning:

• Det här samriskprojektet kommer att vara 100 procent fokuserat på arbetskläder, toaletthygien och mattor med omkring 10 000 anställda.
  • Rentokil Initial kommer att bidra med dessa verksamheter i 10 länder: Österrike, Belgien, Tjeckien, Tyskland, Luxemburg, Nederländerna, Polen, Slovakien, Sverige och Schweiz.
  • CWS kommer att bidra med sina verksamheter i samma 10 länder som vi plus Bulgarien, Kroatien, Ungern, Rumänien, Slovenien, Italien och Irland.
  • Rentokil Initial har möjligheter att förvärva hygienföretagen i Italien och Irland.
  • Transaktionen, som behöver godkännas av konkurrensmyndigheten, förväntas fullbordas under mitten av 2017, och då kommer den nya gruppen av gemensamma företag att starta upp.
  • Rentokil, Ambius, dental, medicinsk, doftsättning, yrkesmässig hygien och andra verksamheter i Europa inkluderas inte i det nya samriskprojektet.

Andy Ransom, Rentokil Initials VD, kommenterade: ”Det här är en ypperlig möjlighet att skapa en större organisation som tillhandahåller tjänster till fler platser i Europa, med resurserna för produktutveckling, innovation, ytterligare utbildning och utveckling för de anställda, och för att ge enastående service till våra kunder. Det förblir vårt fokus.”

Observera: Det är inga förändringar i tjänsterna för kunder, eller i leverantörsavtal.

Kontakta gärna Stefan Ivarsson VD för Rentokil Initial Ambius Sverige på 0765-361040 eller på stefan.ivarsson@rentokil-initial.com för ytterligare information.

• Tjänster, konsult, service

• hygienlösningar