”Hovmästaren, det är en fluga i min soppa…”

Jobbar du på ett kafé, i en restaurang eller en matvarubutik? Då vet du hur viktigt det är att arbetsmiljön är hygienisk och fräsch. Ett steg på vägen mot säker livsmedelshantering är att satsa på en effektiv insektsfångare som kan kapsla in de miljoner bakterier som ohyra kan föra med sig.

Flugor dras naturligt mot solljus och det närmaste solljus man kan skapa är UV-ljus. Därför används UV-ljus ofta för att fånga insekter. Men att ta död på ohyra genom att flugorna sprängs i ett elektriskt spänningsfält kan vara rena smittohärden.

Flugor sprider bakterier i köket – En fluga bär flera miljoner bakterier på kroppen. När flugorna bränns sönder lossnar bakterierna och följer med luftströmmarna i rummet och kan så småningom hamna på de livsmedel som hanteras i lokalen säger Magnus Hellström, skadedjurskonsult på Rentokil skadedjurskontroll.

UV ljus sätter flugorna i klistret Luminos, som finns i flera olika modeller och färger, är en hygienisk insektsfångare som lockar insekterna med UV-ljus. Men istället för att flugorna bränns sönder fastnar de på en klisterfilm som förnyas var 60 timme för att alltid vara fräsch och effektiv. Då kapslas flugorna in och ny klisterfilm rullas automatisk ut och kan fånga fler flugor. Kapslas inte de döda flugorna in kan de locka till sig andra typer av hungrig ohyra som lever av att äta de döda insekterna.

Luminos effekt är också vetenskapligt testad. I en norsk undersökning som det oberoende forskningsinstitutet Sintef utförde uppnådde Luminos högsta möjliga effektivitet i jämförelse med konkurrenterna.

För mer information, kontakta:

Craige Allen, Marknadschef.

E-post: craige.allen@rentokil-initial.com