Internationella toalettdagen den 19 november - Ingen självklarhet med goda sanitetsförhållanden

Toaletten. En del skyr den, för andra skulle den betyda ett bättre liv. Den 19 november är internationella toalettdagen. World Toilet Day är en FN-kampanj för att skapa uppmärksamhet kring den globala sanitetskrisen. Hygienföretaget Initial uppmärksammar dagen genom att sätta fokus på hur viktig goda sanitetsförhållanden är för vår hälsa och välbefinnande.

Redan under antiken fanns en slags toalett där man använde vatten för att spola, men det var först under slutet av 1700-talet som vattenklosetten började bli populär. Fram till dagens moderna toaletter som är anslutna till vattenledningssystem tog det ytterligare dryga 200 år.

I dag är toaletter i offentliga utrymmen en självklarhet. I Sverige är vi i allmänhet nöjda med toalettutrymmen på arbetsplatsen. Enligt en ny undersökning genomförd av undersökningsföretaget Klarmo Research på uppdrag av Initial tycker 75 procent av de tillfrågade att hygienförhållandena är goda.

Skolmiljön skiljer sig dock från arbetsplatserna. En dansk undersökning visar att en av tre elever undviker toaletten hela skoldagen på grund av dålig hygien.

Förutom dålig lukt och smutsiga toaletter är det ofta toaletternas dåliga skick som gör att barnen väntar tills de är hemma igen med att gå på toaletten. Spridningen av bakterier på smutsiga toaletter är stor och kan bidra till elevernas sjukfrånvaro eftersom 80 procent av alla bakterier sprids via händerna.

Bortsett från hygienproblemen som smutsiga toaletter orsaker så är det inte bra för kroppen att hålla sig för länge. Det kan innebära skador på blåsan och påfrestning för njurarna. Dessutom kan dåliga toalettrutiner i unga år medföra kroniska problem i vuxen ålder.

Initials bästa råd för smutsiga toaletter:

• Kom ihåg att du inte kan se bakterier. Men om toaletten är smutsig, då är det stor risk att det också finns bakterier där.
  • Om du inte hittar en annan toalett, huka i stället över toaletten så att du inte kommer i beröring med den.
  • Använd toalettsitsrengöring om det finns.
  • Tvätta händerna noga med tvål.
  • Använd gärna handdesinfektion när du har tvättat händerna.

Om World Toilet Day

World Toilet Day är en FN-kampanj för att skapa uppmärksamhet kring den globala sanitetskrisen – en fråga som ofta är förbisedd och omgiven av tabun. 32 procent av världens befolkning saknar tillgång till en bra toalett. Ungefär 950 miljoner människor saknar helt tillgång till toalett och tvingas uträtta sina behov utomhus. Detta är en stor hälsorisk eftersom det gör det svårt för människor att hålla en god hygien och hålla dricksvatten rent. Sjukdomar relaterade till orent vatten och dålig sanitet, som diarrésjukdomar och kolera, är ett av de största hoten mot barns hälsa världen över.

Ingalill Karlsson, Kategoriansvarig, Rentokil Initial, tel: 08-410 47 135
e-post: ingalill.karlsson@rentokil-initial.com

Initial Hygien
Initial är världsledande inom hygientjänster med verksamhet i över 40 länder spritt över hela världen. Initial erbjuder miljövänliga och innovativa servicelösningar till stora och små företag inom en rad olika branscher, inklusive offentliga förvaltningar och skolor. Utbudet omfattar tjänster och produkter inom hand- och toaletthygien. www.initial.se