Nysande toaletter kan göra oss sjuka

Du tror att allt blir rent och fint när du spolar – men det är då de mikroskopiska dropparna av avföring och urin sprider sig. Varje gång man spolar ”nyser” nämligen toaletten ut cirka en miljon bakterier. De största hamnar på golvet eller toalettringen men de minsta är så små att de blir hängande i luften i flera timmar. Och med luftens hjälp kan de också sprida sig så långt som sex meter från källan.

Går du ut från toaletten utan att tvätta händerna eller efter en slarvig handtvätt, fortsätter med all säkerhet några av bakterierna sin resa med din hjälp. Det här är förklaringen till att smittsamma sjukdomar som vinterkräksjukan sprider sig så snabbt och effektivt. Det enda som behövs är att du andas in en sådan mikroskopisk droppe eller får den på händerna och sedan rör vid ögon, näsa, mun så får du den i kroppen. Så snart du tar i något eller någon så fortsätter spridningen. Hur gör man för att undvika detta?

– Det allra viktigaste är att tvätta händerna noga. Under minst tjugo sekunder bör man tvåla in och gnugga händerna ordentligt. Många har med handdesinfektion när de går ut för att skydda sig från förkylningar och kräksjuka, men det räcker inte. Handdesinfektion kan användas som ett komplement till handtvätten – men aldrig ersätta den, säger Björn Hellquist, kategoriansvarig på hygienföretaget Initial.

– Alla som erbjuder offentliga toalettutrymmen, så som restauranger, bibliotek, företag har ett ansvar att hålla dessa utrymmen rena och hygieniska. Ställ krav på att det ska finnas rengöring för toalettsitsen och en borste som kommer åt överallt, fortsätter han.

Att var och en som besöker offentliga utrymmen ska känna sig trygg är en grundförutsättning för att skapa en trivsam miljö – det gäller i högsta grad också toaletter och urinoarer. Toaletten är en permanent bakteriehärd eftersom det finns ungefär hundratusen miljoner bakterier i ett enda gram avföring. De har dessutom en förmåga att överleva i flera veckor i den fuktiga miljön i toalettstolen. Även om man spolar flera gånger, kommer cirka en miljon bakterier att överleva till nästa spolning.

Företaget Initial som arbetar med hygienprodukter har tagit fram ett eget system för att minska bakteriespridning:

* Desinfektionsmedel för toalettsitsen så att man kan torka av den innan användning
* Sanitizer för konstant bearbetning av bakterier i spolvattnet
* Produktserie för hela toalettutrymmet som är behandlat med en antibakteriell yta
* Sanitetsbehållare med no-touch-funktion för att undvika direkt kontakt

Björn Hellquist, Kategoriansvarig, Rentokil Initial, tel: 08-410 473 23
e-post: bjorn.hellquist@rentokil-initial.com
Magdalena Höglund, presskontakt, Westmark Information, tel: 0733-338840 eller

Om Initial Hygien
Initialärvärldsledande inomhygientjänstermed verksamhet iöver 40länder spritt över hela världen.
Initial erbjuder miljövänliga och innovativaservicelösningartill storaochsmå företag inom en rad olikabranscher, inklusive offentliga förvaltningar ochskolor.Utbudet omfattar tjänster och produkter inom hand- och toaletthygien. www.initial.se

• Resor

• toaletthygien