Rena kläder i garderoben och god hushållshygien bästa skyddet mot mott och mal

Mott- och malfjärilar är djur som ser små och oansenliga ut men kan orsaka förvånansvärt stora skador på kläder, mattor, skinn och matvaror. Nu när vi går mot varmare tider öppnar många dörrar och fönster för att vädra – och då ökar risken att få in djuren i hemmet. Regelbunden städning och bra hushållshygien är det bästa sättet att undvika problem, men har det gått för långt behöver man kalla in experter som med giftfria feromonfällor överdoserar fjärilarnas sexlust och minskar deras möjligheter att para sig.

Nattetid dras malfjärilar till ljuset och flyger in och lägger sig i lugna och mörka vrår där de lägger sina ägg. Ett av favoritställena är just garderober – och än hellre om där finns smutsiga kläder. Undangömda skåp och förråd är också populära äggläggningsplatser, så därför är det viktigt att städa ur dem löpande.

Den årstid vi har framför oss är den tid då mott och mal ställer till mest problem. När de kommit in i huset och lagt sina ägg låter inte larverna vänta på sig. Det är malfjärilarnas larver som förstör kläderna, så när de flygande fjärilarna upptäcks kan larverna ha kalasat på dina tillhörigheter i flera veckor. Och samma sak med mottfjärilarnas larver som ger sig på våra matförråd.

- Mott- och malfjärilar är inte farliga i sig, men är absolut ett problem som kan eskalera och bli rätt bekymmersamt om man inte agerar. De förstör helt enkelt dina kläder i garderoben och dina matprodukter i köket, säger Andreas Tapper, kundansvarig på Rentokil som arbetar med bekämpning av skadedjur.

- Ganska många lägger in kläder som inte är helt rena. Samma gäller i köksskåp där vi ofta ser väldigt smutsiga ytor. Smulor, mjöl och annat är bra att torka ur, och glöm inte hörn och kanter. Ett bra tips när du öppnar fönster nattetid är också att dra för gardiner och att använda myggnät, fortsätter Andreas Tapper.

Rentokils giftfria feromonfällor överdoserar mottens sexlust
Att hålla rent i garderober och förvaringsutrymmen räcker långt för att förebygga påhälsning av mott och mal, men har det gått för långt behövs professionell hjälp med skadedjursbekämpning. Mott bekämpas väldigt lyckosamt med feromonfällor som ger hanarna en överdos av sexlust. På syntetisk väg tillverkas något som liknar det feromon som utsöndras av honorna vilket drar alla hanar till sig. Överösta med feromon blir de snart förvirrade och hittar inte fram till honorna vilket begränsar deras möjligheter att para sig.

Feromoner är ämnen som tillverkas i kroppen och som sen sprids för att påverka andra individers beteenden.Detta är en naturlig och giftfri lösning som inte kräver några bekämpningsmedel.

- Det är oerhört viktigt att vi och hela skadedjursbekämpningindustrin tar sitt ansvar när det gäller att använda naturliga metoder och material för att eliminera angrepp. Ett annat exempel från oss på Rentokil är vår helt giftfria metod för bekämpning av vägglöss där vi använder oss av värme för att bekämpa både levande insekter och deras ägg, säger Andreas Tapper på Rentokil.

Många olika mott- och malfjärilar
Det finns många sorters mott och mal, exempelvis trepunkterad skräpmal, klädesmal, indisk mjölmott och mandelmått. Läs mer om dem här. För samtliga gäller att det är viktigt att reagera så fort man ser larver, puppor, sidenaktiga rör eller kokonger.

Andreas Tapper, Kundansvarig, Rentokil, tel: 040-6313514
e-post: andreas.tapper@rentokil-initial.com

Magdalena Höglund, presskontakt, Westmark Information, tel: 0733-338840,

Rentokil Initial - Rentokil är en världsledande leverantör med avancerade tjänster för skadedjurskontroll som skyddar hem och företag mot skadedjur som gnagare, insekter och fåglar. Rentokil är en del av Rentokil Initial som även har bolagen Ambius med tjänster inom växtinredning och fruktleveransersamt Initial - hygienprodukter och entrémattor. Rentokil Initial har över 27 000 anställda på 50 olika marknader och är börsnoterade i London (FTSE). I Sverige har Rentokil Initial en rikstäckande organisation med cirka 200 anställda. Läs gärna mer på www.rentokil.se