Nyutexad i resebranschen?

Det är vår i luften och bara någon månad kvar tills terminen är slut och många studerande tar examen från sin utbildning. För dig som är nybakad kandidat inom resebranschen är det snart dags att ta de första stegen ut på arbetsmarknaden och ditt första jobb. Spännande – och kanske även lite läskigt. Vad bör du då tänka på för att få en så bra start på karriären som möjligt? Resebemanning tog ett snack med några experter inom branschen för att ge dig de allra bästa tipsen!

Är du helt färsk resekonsult eller resesäljare och på jakt efter ditt första jobb? Grattis! Marknaden är din och ligger där, utbredd och inbjudande, och väntar på dig. För aldrig tidigare har det funnits så mycket lediga jobb inom resebranschen som det gör idag. Branschen skriker helt enkelt efter folk. Det menar Cecilia Eriksson, program director för TRAC Diplomerad Resekonsult vid Frans Schartaus Handelsinstitut.
– Våra elever får erbjudanden om jobb redan innan de ens är färdiga med utbildningen, berättar hon stolt. Och det gäller alla yrkesgrupper inom utgående turism.
Jannica Grönqvist på Resebemanning är av samma uppfattning, men lägger till att det främst är kandidater som har goda kunskaper inom någon GDS som är efterfrågade hos dem. En annan populär yrkesroll är projektledare och personer som besitter kunskaper inom marknadsföring och sociala medier.

Positivt att vara nykläckt
Katja Lind som är Nordic Operations Manager på Travellink anställer många nyutexaminerade till sin arbetsplats, främst resesäljare som gått TRAC-utbildningen. Hon ser stora fördelar med att välja någon som är ny i branschen.
– En person som precis utbildat sig har ju helt färska kunskaper och ser på saker med nya ögon. Har man arbetat länge är det lätt att bli lite hemmablind. De nya är också ofta duktiga på att komma med förslag på förbättringar, är självgående och har bra kommunikationsförmåga. Eftersom de har gått igenom långa LIA-perioder under utbildningen har de redan med sig både kunskap och ett affärsmässigt tänk, vilket är väldigt viktigt idag.
– Fördelarna är att de nyexade oftast är väldigt positiva och vill och vågar! De bubblar av energi och de är inte rädda att hoppa på tjänster de aldrig provat tidigare, säger Jannica.

Så hittar du jobbet
Cecilia Eriksson tycker att det är viktigt att tänka på att resebranschen är en nätverksbransch när man söker jobb. Därför är bra att vara ute och synas mycket; att medverka på olika branschevents och att ta vara på de många kontakter man skapar under sina LIA-perioder. Hon tycker att man ska ha en bra och aktiv LinkedIn-profil och alltid visitkorten nära tillhands om det dyker upp ett tillfälle att marknadsföra sig för ett jobb. Kanske finns det en öppning på din LIA-plats? Finns det andra personer i ditt nätverk som kan tipsa om ett ledigt jobb? Katja Lind rekommenderar jobbsökande att läsa branschtidningar som Travel News för att få reda på om personer gått vidare till nya jobb – detta innebär ju ofta att det finns en vakans på arbetsplatsen. Att skicka spontanansökningar är också ett hett tips och någonting man även på Travellink välkomnar.

Skapa ditt eget varumärke
En sak både Cecilia och Katja betonar, är vikten av att tänka på sitt eget varumärke och ta reda på vad man egentligen vill jobba med. Vad är just du duktig på? Hur vill du profilera dig för att framhäva dina unika egenskaper och kunskaper?
– Sätt mål – och om du till exempel vill bli producent, skaffa gärna en mentor som är producent, som du kan lära av, säger Cecilia. Sök dig till en arbetsplats där det finns möjlighet att växa och utvecklas, där du kan tanka kunskap från den mer erfarna personalen som jobbat länge i branschen.

Skicka ansökan
När man söker jobb är själva ansökan a och o för att göra ett gott första intryck. Travellink tar emot en stor mängd ansökningar och enligt Katja Lind finns vissa grundregler för att en person ska gå vidare i processen. En stor del av ansökningarna sorteras bort på grund av rena slarvfel.
– Be någon att se över din ansökan innan du skickar in den, så att språket är korrekt och att den sticker ut från mängden. Undvik klyschor som ”jag kan hålla många bollar i luften” och att ta upp irrelevanta saker. Läs istället igenom noga vad som eftersöks i annonsen och beskriv på vilket sätt du uppfyller kriterierna, gärna med exempel. Att ha med en minireferens på några rader från en tidigare arbetsgivare är också bra.

Många företag, inklusive Travellink, gör research på sina potentiellt blivande medarbetare under rekryteringen där de bland annat tittar på hur personen framstår i sociala medier. Katja tycker att det är viktigt att man ser över vilka bilder man lägger upp, särskilt om man har en öppen profil på till exempel Facebook. Att exempelvis ha många synliga partybilder ger lätt ett oseriöst intryck.

Gör:

Nätverka! På mingel, branschevents och dina LIA-platser
Ha en uppdaterad och aktiv LinkedIn-profil
Ta reda på vem DU är och vad DU verkligen vill jobba med, sätt upp mål och bygg ditt eget varumärke
Skaffa en erfaren mentor som kan guida och inspirera dig
Var öppen för förändringar och flexibel på din arbetsplats

Gör inte:

Skriv ett personligt brev med klyschor och irrelevanta uppgifter
Ta första bästa jobb du erbjuds
Ha en alltför fritidsbetonad personlig bild i din jobbansökan
Ha en öppen Facebook-profil med en massa partybilder

Här hittar du Resebemannings lediga tjänster. Vi förmedlar såväl bemannings- som rekryteringsuppdrag inom resebranschen, mötesindustrin och besöksnäringen. Du kan också få coaching av oss om du behöver lite vägledning i ditt jobbsökande. Lycka till!

• rekrytering
  • näringsliv