Semester - tid för reflektion och karriärplanering

Juli. Månaden som många längtat efter hela året. Nu ska det slappas, njutas och upplevas till max. Och visst är det en välförtjänt vila som ligger framför oss. Men de lediga dagarna innebär inte bara en perfekt tid för rekreation. Det är nu under semestertiden som många äntligen har tid att reflektera över sin livssituation och känna efter vad man egentligen vill, såväl privat som yrkesmässigt. Många säger upp sig och byter jobb eller ger sig in på en helt ny karriärbana till hösten. Är du kanske en av dem som kommer att ta steget? Vågar du lämna tryggheten och det förutsägbara för att istället satsa på någonting nytt, utvecklande och spännande?

För dig som går i tankar på att bryta upp har vi satt ihop en checklista att filosofera över under dagarna i hängmattan, på sandstranden eller mellan utflykter och aktiviteter.
* Ta dagstemperaturen. Om du har jobb – var befinner du dig på arbetsplatsen just nu, och är du nöjd med att vara där? Kanske är det dags att boka in ett utvecklingssamtal med chefen – kanske borde ni prata löneförhöjning eller kompetensutveckling?
* Om du bestämt dig för att lämna – vart är du på väg? Vilken sorts arbetsplats skulle kunna ge dig en skjuts vidare till nästa steg i karriären? Hur ser arbetsmarknaden inom just din nisch ut i dagsläget? Och inte minst – om du inte redan vet det, ta reda på vad brinner du för. Vilket jobb skulle få dig att dansa till arbetsplatsen på måndagsmorgonen?
* Gör upp en tidsplan med tydliga karriärmål. Var vill du befinna dig om ett år, fem år, tio år? Vilka steg behöver du ta för att nå varje delmål?
* Sondera kontaktnätet. Vilka känner du som kan öppna dörrar och tipsa om vakanser på spännande företag? Se över din LinkedIn-profil. Är den uppdaterad och aktuell? Vilka framgångsrika personer inspireras du av och kan skicka kontaktfrågan till? Gå med i branschnätverk, skicka ut spontanansökningar och svara på jobbannonser – under sommaren är det givetvis färre sökande så här har du verkligen en chans att stå dig i konkurrensen.
* Ta hjälp av en mentor eller en coach som kan vara din guide och rådgivare på vägen. Ibland är det toppen att få input från någon som med fräscha ögon och objektiv approach kan lysa upp stigen i snårskogen och visa dig alternativ som du inte trodde fanns.
* Gå med i vårt härliga nätverk! Om du inte redan har registrerat dig i vår databas – gör det på en gång! Och följ oss gärna på Facebook och Instagram för att få jobbtips och inspiration. Vi på Resebemanning finns också alltid till hands om du behöver bolla idéer, få feedback på ditt CV eller tips om möjliga karriärvägar. Vi kan branschen, har nätverken och besitter en fingertoppskänsla för vad som är på gång just nu inom resor, hotell, turism och events.
Nu tar bloggen semester i juli. Vi önskar alla våra läsare, kunder och konsulter en alldeles underbar sommar!

Soliga hälsningar från Jannica, Annie, Susanna och Ingrid

• bemanning