Göteborg är Sveriges hetaste sommarstad

Göteborg. Foto: Solveig Svensson, Reseguiden.se

Den hetaste svenska sommarstaden är Göteborg, det visar den årliga Sverigebarometern från Reseguiden.se.
– Det här är tredje året i rad som Göteborg vinner, säger Michael Blaxland, vd på Reseguiden.se. Totalt deltog 5 287 personer i den årliga Sverigebarometern och röstade fram årets svenska sommarstäder.
– Det är ingen tvekan om att svenskarna älskar Göteborg under sommaren , säger Michael Blaxland, vd på Reseguiden.se.

– För tredje året i rad har Göteborg tagit hem en klar seger med lika många röster som de 200 sista på listan hade ihop. Precis som förra året kom Stockholm på andra plats och Visby på tredje plats. På de övriga platserna på topplistan har nästan bara små förändringar skett.
– Topplistan är förvånansvärt stabil från år till år, säger Michael Blaxland, vd på Reseguiden.se.
– Den enda rejäla klättringen gjorde Ängelholm som hoppade från en delad 135:e plats till plats 26. De flesta förändringarna i årets lista över 228 sommarorter har skett i botten där 48 nya orter kommit till och 70 gamla fallit bort. En annan förändring sedan sommaren 2009 är att sol och bad blivit viktigare för de tillfrågade. Förra året menade var femte (20 %) att sol och bad var en viktig faktor när man valde sommarstad – i år hade andelen ökat till var tredje (32,9 %).
– Det är troligen den kalla vintern som gjort sol och bad mycket viktigare inför årets sommar, säger Michael Blaxland, vd på Reseguiden.se.

Totalt deltog 5 287 personer i undersökningen som gjordes bland medlemmar på resesajten Reseguiden.se. Frågorna som ställdes var ”Vilken svensk stad är din sommarfavorit” och ”Vad är viktigt för dig när du väljer sommarstad?”. Undersökningen pågick mellan den 27 maj och 10 juni 2010.

Listan över 20 hetaste sommarstäderna
(Förra årets placering inom parentes)
1 (1) Göteborg
2 (2) Stockholm
3 (3) Visby
4 (5) Varberg
5 (4) Halmstad
6 (7) Ystad
7 (6) Helsingborg
8 (11) Strömstad
9 (10) Kalmar
10 (9) Västervik
11 (15) Lysekil
12 (8) Malmö
13 (14) Falkenberg
14 (16) Karlskrona
15 (12) Borgholm
16 (22) Smögen
17 (17) Östersund
18 (13) Karlstad
19 (25) Luleå
20 (18) Simrishamn

Hela listan med 228 sommarorter ligger med nedan som dokumentbilaga. Kan även laddas ner på www.reseguiden.se/press/

---------------------------------------------------------------

www.orbville.no
www.orbville.com
www.orbiville.nl
www.orbiville.be

Reseguiden.se är Nordens ledande jämförelsesajt för att hitta och boka resor. Varje månad hjälper vi över 800 000 resenärer att hitta rätt resa till rätt pris. Det gör vi genom att sammanställa ett brett utbud av resor från fler än 600 resebyråer, researrangörer, flygbolag, hotell, mfl.

Lär dig mer >>

• semester