Här är vinterns hetaste resetrender

De hetaste resetrenderna i vinter är att fler och fler reser på fotbollsresa med kompisarna, eller till solen med mormor och morfar.
Det visar en genomgång av vinterns trender som jämförelsesajten Reseguiden.se har gjort.
– Den tydligaste trenden är att internet blir allt viktigare både före, under och efter resan, säger Michael Blaxland, vd på Reseguiden.se.

Vissa trender i resebranschen inträffar snabbt och andra sker gradvis.
Jämförelsesajten Reseguiden.se har letat upp de viktigaste trenderna som är aktuella just nu.
– De stora trenden är att internet blir allt viktigare för resandet, säger Michael Blaxland, vd på Reseguiden.se.
– Resenären använder internet för att jämföra priser, läsa vad andra skrivit, boka resan och sedan dela med sig av sina upplevelser.
En annan tydlig trend är att resandet blir mer socialt.
– Att flyga utomlands är i dag så billigt att det har blivit något normalt.
– Allt fler åker nu utomlands med kompisar, småbarn eller med både mor- och farföräldrar, säger Michael Blaxland, vd på Reseguiden.se.
Här är några av de tydligaste trenderna i resebranschen enligt jämförelsesajten Reseguiden.se.

Hela familjen följer med till solen
Det blir allt enklare och billigare att resa även till mycket långväga resmål.  Det har gjort att allt fler familjemedlemmar kan följa med. För bara några år sedan var det i princip bara soloresenärer eller par som åkte till länder som Vietnam, Indonesien eller Kina.  Nu är det normalt att familjer med småbarn åker till exotiska länder.  På kortare solresor till länderna runt Medelhavet blir det allt vanligare att mor- och farföräldrar följer med, inte minst för att hjälpa till med barnpassningen.

Kompisresor allt vanligare
De många lågprisflygen till storstäder i Europa gör att allt fler åker på kortare weekendresor med sina kompisar. Framför allt är det vänner med gemensamma intressen som fotboll, shopping eller spa som reser tillsammans. Gänget åker till Milano, Barcelona eller London i stället för att spendera samma summa på en bortamatch eller shoppingrunda i Sverige.

Trådlöst nätverk ett måste på hotellet
Många sköter reseplaneringen med hjälp av internet eller appar i en smartphone. Allt fler väljer därför bara hotell som erbjuder uppkoppling till internet via trådlöst nätverk.  Många hotell och kryssningsfartyg har till och med börjat utrusta sina hotellrum med en iPad där gästen kan boka tider i hotellrestaurangen, surfa på nätet eller beställa väckning.

Att bo ”all-inclusive” blir allt populärare
Allt fler svenskar väljer att bo på hotell som erbjuder all-inclusive, boende där all mat och dryck ingår i priset. Tidigare erbjöd charterbolagen bara några enstaka all-inclusiveresor i Karibien, i dag kan man bo all inclusive på alla stora destinationer som Kanarieöarna, Thailand och Egypten. Intresset är också mycket stort för lyxig all-inclusive, framför allt hos par som ska åka på smekmånad.

Fler jämför innan bokning
Svenskarna blir mer och mer prismedvetna när det gäller resandet. Rekordmånga använder jämförelsesajter som Reseguiden.se för att hitta de bästa priserna på flyg, hotell och hyrbil. Det blir också allt vanligare med kreativa budgetlösningar, till exempel att hyra en större lägenhet en vecka i stället för att bo på hotell.

Allt fler delar med sig av resan
De flesta svenskar använder sociala medier till vardags och därför är det ett måste för många att också berätta om sitt resande. Tekniken gör att det är enklare än någonsin att dela med sig av foton eller texter till alla sina vänner eller arbetskamrater. Många använder också sajter som Reseguiden.se, Facebook eller Twitter för att be om personliga tips om restauranger, sevärdheter eller kanske barnvänliga stränder.

• internet
  • billiga resor
  • trender resor
  • resor

Reseguiden.se är Nordens ledande jämförelsesajt för att hitta och boka resor. Varje månad hjälper vi över 1 000 000 resenärer att hitta rätt resa till rätt pris. Det gör vi genom att sammanställa ett brett utbud av resor från fler än 600 resebyråer, researrangörer, flygbolag, hotell, mfl.