Affärsresenärerna flyger mer och längre igen

– Resia har ökat försäljningen för Affärsresor med
25 procent och fortsätter att ta marknadsandelar

Resia har under hela 2010 ökat försäljningen av affärsresor och framtiden ser mycket ljus ut. Försäljningen har under perioden den 1 januari till den 31 augusti ökat med totalt 25 procent jämfört med samma period 2009.

– Det är en kombination av ett bättre konjunkturläge och att vi har lyckats riktigt bra med vår långsiktiga strategi för att ta marknadsandelar, säger Bo Jacobsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Resia.

Sverige är på fötter igen och företagens affärsresor ökar.

– Det gäller såväl inrikes som utrikes. Dessutom ser vi att långflygandet är tillbaka och det till och med över 2008 års nivå, säger Bo Jacobsson.

Ett land dit allt fler längre affärsresor går är Kina, inte minst Peking och Shanghai, där just nu världsutställningen Expo 2010 pågår med ett stort svenskt deltagande.

– Men intresset för Kina sträcker sig förbi utställningen. Det märks att de svensk-kinesiska affärsrelationerna både blir fler och fördjupas just nu.  Det är framför allt verkstadsindustrin med underleverantörer som visar goda resultat vilket gör att behovet av affärsresor till Kina och andra länder ökar.

Resia gör sedan flera år tillbaka en stor satsning på området affärsresor.

– Det handlar om en långsiktig plan där vi både från centralt håll och genom vårt starka lokala nätverk, besöker både befintliga och potentiella kunder, säger Bo Jacobsson.

Högupplösta bilder för fri publicering: kontakta Anders Klars, tfn 031-63 60 18

Resia etablerades 1974 och är idag Nordens största privata resebyråkedja. Resia har 60 resebyråer (inklusive www.resia.se . I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB. Huvudkontoret ligger i Göteborg. 2009 omsatte Resia drygt 2,8 miljarder kronor (55 procent privatresor, 35 procent affärsresor samt 10 procent grupp- och konferensresor). Resiakoncernen har cirka 400 medarbetare. Resia har drygt 25 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor.