Bokslutsrapport 2009

Resia redovisar vinst med 14,6 miljoner kronor trots tufft år för resebranschen

Resia, Nordens största privatägda resebyråkedja, redovisar en vinst med 14,6 miljoner kronor (42,2) efter finansnetto för helåret 2009. Försäljningen uppgick till 2 803 miljoner kronor (3 117).
– 2009 var ett mycket tufft år för resebranschen generellt. Att vi trots det lyckas redovisa vinst är ett mycket bra besked. Vår bedömning är att branschen kommer att återhämta sig så sakteliga under 2010 och då står Resia mycket starkt, säger Eva Moen, koncernchef Resia Travel Group.

Resia, som har visat positivt resultat sedan starten 1974 och som hade sitt rekordår 2008, gör ett relativt sett mycket starkt fjärde kvartal där försäljningen visade prov på återhämtning från och med oktober. Fjärde kvartalet ökade försäljningen till 687 miljoner kronor (605) vilket gav en vinst med 7,3 miljoner kronor (0,4).
– Fjärde kvartalet var mycket starkt försäljningsmässigt samtidigt som vi har lyckats hålla ner kostnaderna och var mycket effektiva i alla led. Vi har lyckats behålla kompetensen i företaget och varit offensiva även under 2009 och står nu mycket starka inför den återhämtning som vi kan se framöver, säger Eva Moen.

I veckan inviger Resia en ny resebyrå. Byrån i Ängelholm blir Resias 60:e, inklusive resia.se.

Januari-december 2009 (Msek)
År                                           2009       2008
Försäljning                                2 803 3    117
Resultat efter finansiella poster    14,6        42,2

Resultat inkl franchise och efter goodwillavskrivningar på 4,8 Msek.

Oktober-december 2009 (Msek)
År                                          2009   2008
Försäljning                                687    605
Resultat efter finansiella poster    7,3     0,4

Resultat inkl franchise och efter goodwillavskrivningar på 1,2 Msek.

Eva Moen Adolfsson, koncernchef Resia Travel Group, tfn 0706-15 60 01
Bo Jacobsson, försäljnings- och marknadsdirektör Resia tfn 031-63 60 15 alt. 0706-53 60 15
www.resia.se
Högupplösta bilder för fri publicering: kontakta Henrik Tell, tfn 031-63 60 24, henrik.tell@resia.se

Resia etablerades 1974 och är idag Nordens största privata resebyråkedja. Resia har 60 resebyråer (inklusive www.resia.se . I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB.
Huvudkontoret ligger i Göteborg. Resiakoncernen har cirka 400 medarbetare. Resia har drygt 25 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor.