Resia presenterar: Resiabarometern och trendspaningen för hösten/vintern 2010-11

Singlarna reser gärna till Gran Canaria men också till Egypten, romantikerna väljer populära Thailand men också mer exotiska resmål som Aruba och Mexico. Sri Lanka håller på att återhämta sig efter krig och tsunami. Vill man kombinera konferensnytta med nöje och avkoppling är Barcelona bästa staden och Eiffeltornets värde som sevärdhet är otvivelaktigt högt. Bästa kaffet på semestern dricker man i Sverige eller i Italien, och det sämsta i USA.

Det och mycket mer finner du i Resiabarometern med Resias trendspaning för hösten/vintern 2010-11.

– Vi ser nu en god trend för marknaden i stort. Privatresandet tog sig först av alla områden och har haft en god vinter, vår och sommar och inget talar för att det ska dala igen. Kommande vinter ser alltså bra ut. Jag tror heller inte att ett eventuellt regeringsskifte påverkar privatresandet nämnvärt, säger Bo Jacobsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Resia.

Resiabarometern:

Det är såväl Resias kunder, i en kundundersökning, som Resias cirka 400 resesäljare på 60 byråer som delat med sig av sina erfarenheter i den återkommande Resiabarometern. Här finns svaret på vart singlar, romantiker, barnfamiljer och seniorer reser i vinter. Resia trendspanar också inför hösten och vintern när det gäller bland annat bröllopsresor, nakenresor, kortresor, lyxigt boende, appar, resprylar och Facebook, och lite till.

Resiabarometern med trendspaningen är bifogad.

Högupplösta bilder för fri publicering: kontakta Anders Klars, tfn 031-63 60 18

Resia etablerades 1974 och är idag Nordens största privata resebyråkedja. Resia har 60 resebyråer (inklusive www.resia.se . I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB. Huvudkontoret ligger i Göteborg. 2009 omsatte Resia drygt 2,8 miljarder kronor (55 procent privatresor, 35 procent affärsresor samt 10 procent grupp- och konferensresor). Resiakoncernen har cirka 400 medarbetare. Resia har drygt 25 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor.