Pressmeddelande -

Resiakoncernen förstärker marknadsavdelningen och nyrekryterar Ingela Schönning – ny pr- och kommunikationsansvarig på Resia

Resiakoncernen satsar nu ytterligare på pr och kommunikation och anställer Ingela Schönning som pr- och kommunikationsansvarig.

– Vi har haft ett framgångsrikt samarbete med pr-byrån Perspective i över tio år men har nu kommit till den storleken på verksamhet att vi behöver stärka vår marknadsavdelning med en pr-funktion. Ingela Schönning kommer att kunna bidra stort med sin erfarenhet och sitt kunnande, säger Bo Jacobsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Resia.

Ingela Schönning är utbildad i kommunikation vid Göteborgs universitet och kommer närmast från Västtrafik där hon var pressinformatör och en av talespersonerna.

– Jag hade den dagliga kontakten med media under en tid då Västtrafik genomförde stora förändringar och kommunikationsarbetet var väldigt intensivt. Det finns många utmaningar i ett offentligt bolag när det gäller media och jag lärde mig mycket under de här åren, som jag förstås har nytta av idag, säger Ingela Schönning.

Ingela Schönning har också arbetat med pr på Stena Line, där hon fick en inblick i resebranschen och var pr-ansvarig för de skandinaviska marknaderna. Dessförinnan var Ingela pressansvarig på Telia Sonera i en tid av priskrig och där det till exempel gällde att kunna åskådliggöra nyttan av att använda bredband.

Ingela Schönning, ny pr- och kommunikationsansvarig på Resia.

– På Resia kommer jag att arbeta för att ytterligare positionera Resia som aktör och talesperson i branschen, nationellt och inte minst regionalt. Vi ska fortsätta att samordna budskapen och självklart kommer sociala medier att vara ett fokusområde. Vårt samarbete med Perspective kommer också att fortsätta om än på ett något annat sätt än tidigare, säger Ingela Schönning.

För ytterligare information kontakta:

Ingela Schönning, pr- och kommunikationsansvarig Resia, tfn 0761-10 97 36

Bo Jacobsson, försäljnings- och marknadsdirektör Resia tfn 031-63 60 15 alt. 0706-53 60 15 www.resia.se Högupplösta bilder för fri publicering: kontakta Anders Klars, tfn 031-63 60 18

Resia etablerades 1974 och är idag Nordens största privata resebyråkedja. Resia har 60 resebyråer (inklusive www.resia.se . I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB. Huvudkontoret ligger i Göteborg. 2009 omsatte Resia drygt 2,8 miljarder kronor (55 procent privatresor, 35 procent affärsresor samt 10 procent grupp- och konferensresor). Resiakoncernen har cirka 400 medarbetare. Resia har drygt 25 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor.

• Detaljhandel