Resias affärsresebarometer för helåret 2009: Mer än hälften av svenskarnas affärsresor gick till Stockholm – München in på fjärde plats

När Resias affärsresebarometer sammanfattar helåret 2009 är det till Stockholm (51 %) som mer än hälften av svenskarnas affärsresor har gått. Göteborg (12 %) ligger på samma nivå som tidigare och är fortfarande klar tvåa. Detta om man jämför med helåret 2008.
Helt ny på tio-i-topplistan är München.

Sammanställningen i affärsresebarometern grundar sig på den totala försäljningen av affärsresor som gjordes genom Resias 60 resebyråer under 2009.

Affärsresorna till Stockholm ökade, Göteborg är på samma nivå, Köpenhamn (6 %) och London (5 %) minskade jämfört med 2008.

New York och Bryssel hamnar helt utanför tio-i-topplistan om man ser till hela förra året medan München blev fjärde största affärsresedestination enligt Resia affärsresebarometer.

– Under hösten började vi se en klar uppgång när det gäller affärsresor och i Tyskland finns många av Sveriges viktigaste affärspartners, inte minst i München, säger Lars Hjorth, produktchef för affärsresor på Resia.

Resias affärsresebarometer för helåret 2009. Bild bifogad.
Affärsresebarometern, tio-i-topp för helåret 2009:
1. Stockholm, (51 %), 2. Göteborg (12 %), 3. Köpenhamn (6 %), 4. München (5 %),
5. London (5 %), 6. Luleå (5 %), 7. Malmö (5 %), 8. Helsingfors (4 %), 9. Oslo (4 %), 10. Amsterdam (3 %)

Bästa affärsresebyrån 2009
Resia utsågs åter till Sveriges bästa affärsresebyrå 2009. Resia fick högsta betyg av sina affärsresekunder och priset ”Business Travel Award” i mars 2009. Totalt deltog 1 400 beslutsfattare inom affärsresor och 1 000 affärsresenärer i den oberoende mätningen The Nordic Business Travel Barometer. Första gången Resia fick utmärkelsen var 2007.

Lars Hjorth, produktchef affärsresor Resia tfn 031-63 60 04 alt. 0705-69 60 25
Högupplösta bilder för fri publicering: kontakta Anders Klars, tfn 031-63 60 18

Resia etablerades 1974 och är idag Nordens största privata resebyråkedja. Resia har 60 resebyråer (inklusive www.resia.se . I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB. Huvudkontoret ligger i Göteborg. 2009 omsatte Resia drygt 2,8 miljarder kronor (55 procent privatresor, 35 procent affärsresor samt 10 procent grupp- och konferensresor). Resiakoncernen har cirka 400 medarbetare. Resia har drygt 25 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor.