Resias affärsresebarometer första kvartalet 2009: Kortare affärsresor – allt fler till Göteborg

Resias affärsresebarometer första kvartalet 2009:
Kortare affärsresor - allt fler till Göteborg
Stockholm (48 %), Göteborg (15 %), London (6 %), Köpenhamn (6 %) och New York (6 %). Dit gick de flesta affärsresorna under det första kvartalet 2009 enligt Resia, Nordens största privatägda resebyråkedja.
Sammanställningen grundar sig på den totala försäljningen av affärsresor som gjordes genom Resias 60 resebyråer under januari-mars 2009.

Stockholm ligger med sina 48 procent stadigt på 10-i-topplistans förstaplats, som den stad dit flest affärsresor går. Därefter kommer Göteborg på 15 procent vilket är en ökning med fem procentenheter jämfört med första kvartalet 2008.

- Det är också den högsta noteringen för Göteborg under de tre år som vi, varje kvartal, presenterat affärsresebarometern. Helt i linje med att affärsresekunderna liksom privatresenärerna fortsätter att resa men i större utsträckning väljer resmål på kortare avstånd, säger Lars Hjorth, produktchef för affärsresor på Resia.
Köpenhamn har backat något i statistiken i takt med valutakursen medan finansiella centrum som London och New York ligger kvar på ungefär samma nivå som tidigare. Jämför man med 2008 års affärsresebarometer för första kvartalet så har städer som Amsterdam och Barcelona försvunnit till förmån för Luleå och Malmö.

Resias affärsresebarometer för första kvartalet 2009. Bild bifogad.

Affärsresebarometern, tio-i-topp för första kvartalet 2009:
1. Stockholm (48 %), 2. Göteborg (15 %), 3. London 6 (%), 4. Köpenhamn (6 %),
5. New York (6 %), 6. Malmö (4 %), 7. Bryssel (4 %), 8. Helsingfors (4 %), 9. Luleå (4 % ), 10. Paris (3 %)

Bästa affärsresebyrån
Resia har återigen utsetts till Sveriges bästa affärsresebyrå. Resia fick högsta betyg av sina affärsresekunder och priset "Business Travel Award" i mars 2009. Totalt deltog 1 400 beslutsfattare inom affärsresor och 1 000 affärsresenärer i den oberoende mätningen
The Nordic Business Travel Barometer.

Lars Hjorth, produktchef affärsresor Resia tfn 031-63 60 04 alt. 0705-69 60 25
Högupplösta bilder och illustration för fri publicering: kontakta Henrik Tell, tfn 031-63 60 24

Resia etablerades 1974 och är idag Nordens största privata resebyråkedja. Resia har 60 resebyråer, inklusive www.resia.se I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB. Huvudkontoret ligger i Göteborg. 2008 omsatte Resia drygt 3,1 miljarder kronor (55 procent privatresor, 35 procent affärsresor samt 10 procent grupp- och konferensresor). Resiakoncernen har cirka 400 medarbetare. Resia har drygt 25 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor.