Största svenska satsningen någonsin i Kina

Stort intresse för resor med Resia till världsutställningen i Shanghai

Världsutställningen Expo 2010 i Shanghai äger rum 1 maj – 31 oktober i år och blir den största genom tiderna med förväntade 70 miljoner besökare, varav 95 procent kineser.

– Det gör att det finns ett mycket stort intresse för resor till Shanghai, säger Björn Wigge, chef för affärsområdet Grupp & Konferens på Resia, som tillsammans med Lotus Travel arrangerar resor för både grupper och enskilda till Expo 2010.

Världsutställningen Expo 2010 i Shanghai är den största enskilda svenska satsningen någonsin på området.
– Budgeten kommer att överstiga 140 miljoner kronor där hälften kommer från den svenska staten och hälften från näringslivet, säger Annika Rembe, generalkommissarie för Sveriges deltagande i världsutställningen Expo 2010 i Shanghai.

Bland annat byggs en svensk paviljong för utställning och möten på 3000 kvadratmeter.

– Det finns ett mycket stort intresse av att vara närvarande för att kunna utveckla sina affärsrelationer i Kina, säger Annika Rembe.

Björn Wigge, produktchef för
Grupp & Konferens på Resia.

Resia skräddarsyr, tillsammans med Lotus Travel, grupp- och konferensresor för företag, organisationer, intresseföreningar och privatpersoner till världsutställningen i Shanghai och även till andra platser i Kina.

– Vi anpassar resan helt efter behov och budget oavsett om man reser ensam eller i grupp och erbjuder support under hela processen med visum, studiebesök, middagar, transfer med mera. Genom vårt samarbete med Lotus Travel har vi även möjlighet att erbjuda konsulthjälp på plats exempelvis inom företagsetableringar och marknadskommunikation. Alla dessa faktorer är viktiga för att besöket i Kina ska motsvara förväntningarna, säger Björn Wigge.

Lotus Travel är officiell sponsor och researrangör för den svenska organisationskommittén för Expo 2010 i Shanghai och har genom sina kontor i Peking och Shanghai fått se projektet växa fram på nära håll.

– Vi har stor kunskap och förståelse för den support man behöver för att bygga och utveckla affärsrelationer i Kina och kommer därför att förstärka vår närvaro i Shanghai under världsutställningen. Lotus Travel och Resia har haft ett gott samarbete under många år och det ger goda förutsättningar för lyckade resor till Expo 2010, säger Lotta Frenssen, vd för Lotus Travel.

För mer information, kontakta gärna:

Björn Wigge, produktchef för affärsområdet Grupp & Konferens på Resia, tfn 070-379 40 30

Lotta Frenssen, vd Lotus Travel, tfn 076-888 21 33.
www.resia.se www.lotustravel.se www.expo2010.se

Resia etablerades 1974 och är idag Nordens största privata resebyråkedja. Resia har 60 resebyråer (inklusive www.resia.se . I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB.
Huvudkontoret ligger i Göteborg. 2008 omsatte Resia drygt 3,1 miljarder kronor (55 procent privatresor, 35 procent affärsresor samt 10 procent grupp- och konferensresor). Resiakoncernen har cirka 400 medarbetare. Resia har drygt 25 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor.

• Detaljhandel